Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

After work på Göteborgs stadsteater

Publicerat måndag 1 december 2014 kl 07.00
"Tonträffen är stundtals klockren"
(2:57 min)
Carina Boberg i After work. Foto: Ola Kjelbye
Carina Boberg i After work. Foto: Ola Kjelbye

Jobba, jobba, jobba och sedan dö? Är det vad livet går ut på?  Dramatikern Sofia Fredén har skrivit en ny pjäs om vad arbetet gör med våra liv och om skräcken  för att förlora jobbet. "After work" heter pjäsen som hade urpremiär på Göteborgs Stadsteater i fredags.

Som mekaniska dockor, som tennsoldater i arbetets armé kommer de in, en och en, snabb titt i spegeln, ett glas i handen, konstaterar att ännu en vecka har gått, fredag igen. After work.

Det är Marianne, Eva och Cissi från kontoret som väntar på den fjärde, Irena. Ryktet går, en ska bort, och därmed tar Sofia Fredéns pjäs klivet rätt in i ett samtida trauma:  kampen om jobben och drömmen om ett kontrakt, i alla fall för ett år.

Tonträffen är stundtals klockren. Så som arbetsmarknaden ser ut för många idag med vik och korttidskontrakt så är det öppet mål för absurda konsekvenser och svart humor som pjäsens regissör Nora Nilsson så smart understryker med det surrealistiska robotliknande rörelseschemat.

Och kontoret med sina persienngardiner - som visar sig mer svårmanövrerade än de anställda! -  förvandlar scenografen Alex Tarragüel  Rubio till en After work- pub genom att ändra lysrörsgrönt till rött. Det är snyggt. 

Mia Höglund-Melins tuffa och rationella Eva sätter sina repliker med precis skärpa och Josefin Neldéns ömhjärtade Cissi halkar runt bland känslorna på ett övertygande sätt.  Carina Bobergs Marianne pendlar mellan nattsvart tragik och beskäftigt småprat - ett register som Boberg behärskar mer än väl, men både dråpligheten och svärtan skulle framstå ännu tydligare om spelet hölls igen. 

Musiken med Julee Cruise kommer från David Lynchs TV-serie Twin Peaks - det ser jag som en ambition, en bra sådan, om hur man kan förhålla sig till realismen

I After work vet ingen vad som gäller, ingen - inte ens chefen - går säker.  Just chefen, den kallhamrade Michelle, genomgår en förändring från stensäker till osäker, från bödel till offer, och där får utmärkta Lisa Lindgren besvär med att hänga med i svängarna. Det går lite väl snabbt på slutet med den framväxande desperationen.

Det finns flera anledningar för Sofia Fredén att återvända eller snarare fortsätta utforska tävlandets och utslagningens mekanismer och vad det är som har makten över våra liv. Hon kan skruva till det ännu mer, få fram ännu mera avgrundsdjup. Det ser jag fram emot. Tills dess kan man uppleva både skratt och vånda på After work.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".