Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kent Ekeroth vann tvist mot Dagens Media

Publicerat onsdag 10 december 2014 kl 13.56

Lunds tingsrätt ger Sverigedemokraternas riksdagsledamot Kent Ekeroth rätt mot Dagens Media, för att tidningen utan tillåtelse publicerade bilder från SD-politikerns film från den så kallade järnrörsskandalen 2012. 

– Det är glädjande att tingsrätten kommer fram till att upphovsrättsmannens rätt gäller i detta fall. Man kan inte använda upphovsrättsligt material utan att upphovsmannen först tillfrågas, säger hans ombud Staffan Teste till TT.

Dagens Media ska betala Ekeroths rättegångskostnad på 2 200 kronor och 4 200 kronor i skadestånd, vilket är 7 000 kronor mindre än vad Ekeroth har krävt, rapporterar tidningen.

Ekeroth har riktat krav mot flera stora tidningar och stämt exempelvis Göteborgs-Posten, som har vägrat att betala. Sydsvenskan har betalt standardersättningen 3 000 kronor.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".