Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Pocketböckerna har lämnat affärerna

Publicerat tisdag 16 december 2014 kl 06.00
Pocketböcker borttagna från flera hundra affärer
(2:13 min)
Pocketböcker. Foto: TT
Pocketböcker. Foto: TT

Igår berättade Kulturnytt hur bokhandlarna ligger sömnlösa inför julhandeln, som har blivit helt avgörande för de fysiska bokaffärerna. I dag tittar vi närmare på "pocketkriget" som lett till att pocketböcker försvunnit från flera hundra affärer i Sverige.

Vid kassan i mataffären har ett av de stora slagen på bokmarknaden utspelat sig de senaste åren. Det slutade med att en av de stora distributörerna av pocketböcker, Pocketstället, gick i konkurs i början av året, med stora förluster för förlag och affärer.

Mellan 500 och 600 butiker har i dag slutat sälja pocketböcker till sina kunder. Fredrik Gustafsson, som är vd för den kvarvarande pocketdistributören, ser en risk att tillgången till böcker nu ytterligare försämras på mindre orter i Sverige.

– Ja, det finns en jätterisk där. Det är på de mindre orterna vi kommer se boklådor slå igen de kommande åren. Det värsta stålbadet har förvisso varit, men det är inte ett positivt scenario om boken också ryker från den lokala ICA-affären.

Men vad är det då som har hänt? I början av millenieskiftet exploderade pocketmarknaden. De två största distributörerna Pocketgrossisten och Pocketstället ville båda sälja böcker i de stora livsmedelskedjorna.

Konkurrensen gjorde till slut att båda distributörerna gick med förlust. Det var helt enkelt för dyrt att åka ut till varje liten butik i Sverige för att erbjuda nyutkomna pocketböcker.

Nu har pocketböckerna alltså försvunnit från många av de små affärerna på landsbygden. Och det betyder i sin tur att förlagen tjänar mindre pengar på sina pocketböcker.

Det är framförallt de läsare som tidigare impulssköpt litteratur som försvunnit. Och det riskerar att få stora effekter, säger Fredrik Gustafsson.

– De som normalt inte går in i en bokhandel eller handlar på internetbokhandel, och som ser någon kändisförfattare i soffan på morgonen exponeras inte för författarens böcker när de handlar. Och det är kanske enda gången de har tillfälle att köpa den här boken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".