Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Black Messiah" av D'Angelo

Publicerat tisdag 16 december 2014 kl 13.14
Ametist Azordegan om D'Angelos nya album
(3:12 min)
D'Angelo på scen i USA. Foto: AP/TT
D'Angelo på scen i USA. Foto: AP/TT

Neo-soulens underbarn D'Angelo är tillbaka, fjorton år efter förra albumet "Voodoo". Nya skivan "Black Messiah" dök upp från ingenstans i går och Kulturnytt gav den till musikjournalisten Ametist Azordegan.

Förväntningarna kunde verkligen inte vara större. Voodoo kallades "innovativ neosoul" och sades gå i framkant för hela den afroamerikanska musikens utveckling. Nya albumet "Black Messiah" fortsätter på många vis på samma linje.

Skillnaden är att det förra albumet föddes ur ett musikaliskt klimat som lättare gav upphov till soundet, medan musikklimatet idag har sprungit iväg uttrycksmässigt och det är därför rätt speciellt att en yngre artist, med en bred och relativt ung fanskara ger oss så självständig musik.

"Black Messiah" blandar nämligen influenser från Sly and the family Stone i mitten av 70-talet med Marvin Gayes typ av samtidskommenterande soul på skivan "Whats going on", med Prince i mitten av 80-talet, i egen tappning.

Det D'Angelo gör är att återupprätta tilltron till ljudet av svart musik så som den lät innan musikens digitala era och dess politiska kraft. Medan R'n'B-genren idag söker ett nyskapande som innebär att springa ifrån sina rötter är inte D'Angelo ute efter relevans.

Han faller inte ens in i någon särskild ljudbild. utan ger oss stilblandande rotnära svart musik som framförallt anspelar på att skapa känslor. Hans röst är oigenkännlig och hans texter nästan ohörbara, produktionerna är analoga och improvisationsburna.

Här får musiken ha sin ursprungsfunktion, den är sinnlig och känsloskapande. Jag har hört många bra album under tiden D'Angelo varit borta, men jag har faktiskt inte relaterat, ja, själsligt, till en skiva så mycket som till den här.

Det är inte uttalat men "Black Messiah" är ett konceptalbum. Den handlar om ett existensberättigande av grundläggande värden. Både musikens men även människans medvetande om värdet av sitt oberoende, och den kamp som måste föras för att nå dit.

D'Angelo målar ibland upp en apokalyptisk värld präglat av politiskt förtryck och förföljelse, från USA till Egypten.

I D'Angelos värld är överlevnad att gå tillbaka till ett kollektivt medvetande om grundläggande existentiella värderingar, bara då kommer vi vidare och befrias. Hela albumet gör en medveten om hur snabbt man lever och hur den informationsstress som omger en motverkar att man hinner landa i varandet.

Jag påminns om vad som är viktigt, och hur musiken fungerar när den är i sin rotnära form. Jag andas ut som under ett avslappnande yoga-pass. Nu får jag stanna upp, och känna tingens äkta vara.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".