Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Azerbajdzjan: Allt svårare att arbeta för webb-tv i exil

Publicerat måndag 22 december 2014 kl 07.39
Emin Milli, chefredaktör på Meydan TV i Berlin. Foto: Privat/TT
Emin Milli, chefredaktör på Meydan TV i Berlin. Foto: Privat/TT

I Azerbajdzjan fortsätter trycket att öka mot oberoende journalister, kulturarbetare och människorättsaktivister. Webb-tv-kanalen Meydan TV, som har sin redaktion i Berlin, har nu stängt sitt kontor i Azerbajdzjans huvudstad Baku eftersom situationen där blivit för osäker för bolagets medarbetare. Meydan TV kommer nu istället att samarbeta med enstaka journalister inne i Azerbajdzjan istället för att fungera som organisation i landet.

Efter det att den azerbajdzjanska regeringen i början av december publicerat en rapport, där bland annat Meydan TV anklagas för omstörtande verksamhet, bestämde sig webb-tv-kanalen för att stänga kontoret i Baku. Redan från starten våren 2013 har Meydan TV haft sin bas i Tyskland och på bara ett och ett halvt år etablerat sig som en viktig oberoende nyhetskälla. Emin Milli, chefredaktör på Meydan TV, säger på datorlänk från stationens huvudkontor i Berlin att det var uppenbart att de nu pekats ut som måltavla i de pågående utrensningarna i Azerbajdzjans medielandskap.

- Vi var tvungna att se till att vi har så lite som möjligt som regeringen i Azerbajdzjan kan förstöra, säger Emin Milli på Meydan TV. - Det var därför vi stängde kontoret i Baku och istället kommer att arbeta med ett löst nätverk av reportrar.

Bara två dagar efter den azerbajdzjanska regeringens rapport greps en av de som vid sidan av Meydan TV kritiseras i rapporten, den internationellt erkända undersökande journalisten Khadija Ismayilova. Den europeiska radio- och tv-unionen EBU har tidigare sagt till Kulturnytt att den fördömer gripandet av Ismayilova som nu sitter häktad i väntan på rättegång. EBU har också sagt att man vill ha svar från tv-bolaget Ictimai, som är medlem i EBU, kring bolagets rapportering om fallet Ismayilova. Emin Milli på exil-tv-stationen Meydan TV tror inte att vi kommer att se några stora förändringar i relationen mellan EBU och Azerbajdzjan.

- Jag förväntar mig inga drastiska åtgärder från till exempel EBU eftersom ingen är särskilt intresserad av frågan, säger Emin Milli. Just nu beräknas Azerbajdzjan ha över hundra politiska fångar och Emin Milli på Meydan TV tror att allt fler kommer att råka illa ut om inte omvärlden engagerar sig mer i det som händer i landet. - Just nu försöker myndigheterna i Azerbajdzjan stänga ned de sista oberoende informationskanalerna, säger Milli.

Fredrik Wadström

fredrik.wadstrom@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".