Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Iransk spegelmosaiktradition möter Södersjukhusets byggnad 25

Publicerat tisdag 13 januari 2015 kl 06.00
Iransk spegelmosaiktradition möter Södersjukhusets byggnad 25
(2:51 min)
Mandana Mohgadamms spegelmosaiker. Foto: Dragana Mrdja/SR.
Mandana Mohgadamms spegelmosaiker. Foto: Dragana Mrdja/SR.

Konstnären Mandana Moghaddam är verksam i både Iran och Sverige och arbetar ofta med installation, skulptur och video. Hennes konst och metoder har varit experimentella och ifrågasatta och hon har ofta arbetat med frågor kring kommunikation, exil och utanförskap. I sitt nya projekt ställs Mandana Moghaddam inför nya utmaningar - att skapa konst för ett sjukhus.

– Det här verket skulle vara vänligt mot människor och på något sätt vara djupsinnigt konstnärligt; att de tänker och går in i den och blir inspirerade och blir glada också.

Under ett år har Mandana Moghaddam arbetat med projektet Underlandet och det har resulterat i både en offentlig utsmyckning av trapphuset på Södersjukhuset i Stockholm och en utställning i Teheran. Och det är från en åttkantigt fönster i trapphuset på byggnad 25 hon fick sin inspiration.

– Första inspirationen kom därifrån - trapphuset liknar ett torn, ljuset och luften skapar en känsla av lugn och man kan liksom blicka långt ut. Tänk dig först att jag skapar något som förstärker den känslan, något som strålar, skimrar och reflekterar ljuset.

Och från de tankarna föddes idén att använda ett flera hundra år gammal glas- och spegelteknik från Iran kallad ajnekari.

– De smyckade också slott i Iran med hela speglar och då köpte de speglar från Italien men en del gick sönder på vägen och då kom de på att använda speglarna som de använde mosaik.

Varför valde du den här tekniken till utställningen Underlandet?

– Att bygga upp den här ytan med små spegelbitar, det är som att skapa en yta som ger många bilder och djup.

Mandana Moghaddam har ofta varit samhällskritisk och den iranska regimen har stoppat vissa av hennes tidigare verk. För några år sedan hade hon en tanke om att få människor i Göteborg och i Teheran att kommunicera med varandra via en brunn men den iranska regimen satte stopp för byggandet av brunnen i Teheran.

Projektet blev ändå av men brunnen installerades i Sydkorea och Indien istället. Trots tidigare problem med regimen fortsätter Mandana att ställa ut i Iran och detta genom att arbeta med privata gallerier.

– Vad hjälper till att inte visar där? Det finns risker jag tar men som konstnär måste man ta risken och visa sitt verk och försöka töja gränserna, säger konstnären Mandana Moghaddam som nu visar sina senaste verk både i Iran och i Sverige. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".