Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Göteborgs filmfestival

Kommentar: "Kina vore ett mer relevant tema"

Publicerat onsdag 7 januari 2015 kl 16.11
Emma Engström om vad man kan se fram emot på Göteborgs filmfestival
(3:08 min)
Jonas Holmberg och Mirja Wester på Göteborgs filmfestival presenterar tävlingsfilmerna för 2015. Bild: Emma Engström
Jonas Holmberg och Mirja Wester på Göteborgs filmfestival presenterar tävlingsfilmerna för 2015. Bild: Emma Engström

Den 23 januari drar Göteborgs filmfestival igång med 500 filmer från 89 länder. Kulturnytts filmkritiker Emma Engström kommenterar årets program.

Det är den 38:e festivalen, märker man några tendenser till medelålders trötthet?

-- Nej det tycker jag inte, tvärtom. Den viktiga programkatalogen har fått en rejäl uppfräschning som kändes nödvändig. Organisationen har till stora delar föryngrats och anstränger sig för att förnya samtalet om film. Men vissa saker är som vanligt, som att programmet innehåller en hel del kopplingar mellan film och politik.

Vad ser du fram emot mest?

– Förra årets höjdpunkt var att få se alla dessa aktuella filmer om och från Ryssland, det var ju mitt i prick av festivalledningen. I år är det bland annat satsningen på film om Europa som lockar mig mest, i efterdyningarna av EU-valet förra våren. Men jag är också nyfiken på att se hur festivalen ska fira att svensk tecknad film firar 100 år. Det är en vit fläck på den filmhistoriska kartan för fler än mig tror jag.

Några särskilda filmer som du inte tänker missa?

– Jag brukar försöka undvika de filmer som ändå går upp på bio, dom kan man ju se när som helst. Så det blir mycket norskt (ett av fokusen i år) som den feministiska tävlingsfilmen Kvinner i for store herreskjorter av Yngvild Sve Flikke. Det blir också dokumentärt, som den sydkoreanska Songs from the North, som handlar om världens ensammaste plats, Nordkorea.

Men det blir också komedi, som israeliska militärsatiren Zero motivation, och en otippad 3D-film: Jean-Luc Godards film från förra året som på festivalvis fått en engelsk titel: Goodbye to language. Den har toppat många internationella kritikers bästalista, men får svensk premiär först på festivalen.

Du nämner inte de japanska filmerna, som är årets huvudfokus?

– Det stämmer – festivalen tittar närmare på samtida japansk film, och visar 16 filmer. En intressant nyckelperson är den Cannesprisade regissören och producenten Naomi Kawase. Men personligen hade jag nog hellre sett en satsning på kinesisk film, det är det filmland jag inte kan få nog av att få veta mer om just nu.

Om fem år sägs Kina gå om USA som största filmmarknad och det vore spännande att se hur filmkonsten påverkas av imperieambitionerna. Och hur ser egentligen relationen mellan den kinesiska staten och det växande filmkapitalet ut? Men nästa år kanske?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".