Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya EU-regler påverkar kulturen i Sverige

Publicerat tisdag 13 januari 2015 kl 06.00
"Företag kommer inte vara lika villiga att sälja till Sverige"
(2:29 min)

Apple höjer priserna och utbudet blir mindre för kulturkonsumenten. Det blir några av effekterna av EU:s nya momsregler för elektroniska tjänster.

Regeländringen påverkar köp av allt från musik, till ljud- och e-böcker, säger Kerstin Alvesson som är rättslig expert på Skatteverket.

– Vi har fått indikationer på att vissa företag inte kommer prisjustera med anledning av den här momsförändringen inom EU. Medan vissa företag kommer höja priserna och ha olika priser beroende på i vilket land köparen är bosatt.

EU:s nya momsregler för elektroniska tjänster trädde i kraft vid årsskiftet, och gäller allt som privatpersoner köper digitalt. Det kan handla om musik, ljudböcker och appar, som nu påverkas.

Företagen som säljer tjänsterna har tidigare betalat moms i landet de befinner sig i, de nya reglerna innebär att företaget betalar momsen i landet där kunden finns. Det här gör att Sverige helt plötsligt blir ett dyrt land att sälja till.

– I och med att Sverige har 25 procent moms, till skillnad från till exempel Luxemburg som har 15 procent moms, säger Kerstin Alvesson på Skatteverket.

Å andra sidan blir det bättre för de svenska företag som säljer till länder med lägre moms än Sverige.

När Kulturnytt kontaktar Spotify och Netflix låter de hälsa att de inte kommer att höja priset på sina produkter. Däremot meddelade Apple i helgen att de höjer sina priser med just 25 procent.

Och det här är ett tecken på hur företagens inställning till Sverige är på väg att ändras, säger Johanna Nylander på Dataspelsbranschen.

– Tidigare så har man kunnat se att många företag har sett Sverige som en intressant testmarknad för många spel och produkter, men det kanske är någonting som kommer minska. Dels för att det kommer bli dyrare att sälja spel här, men också för att det blir svårare att sälja i EU överhuvudtaget.

De nya reglerna kommer också göra att det blir svårare för mindre speltillverkare att överleva, säger Johanna Nylander, eftersom det kommer att bli en för stor apparat att hålla koll på varje enskilt lands moms.

– Det finns ju ett rätt så lyckat svenskt spelföretag som heter Mojang, som har gjort Minecraft, som började med att sälja spelen på sin egen webbplats. Och frågan är om ett sånt företag hade lyckats starta sin spelförsäljning om man hade haft de här reglerna då.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".