Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fedora – två nya internationella dans/balett- och operapriser

Publicerat fredag 16 januari 2015 kl 13.16
Kerstin Berggren rapporterar om Fedora-priser i Paris
(2:58 min)

Två nya internationella europeiska priser med namnet Fedora har sett dagens ljus. Det skedde på Paris-operan . Det är inga små priser: 100 000 euro till dans/ balett och 150 000 euro till opera, motsvarande  ungefär en miljon respektive en och en halv miljon svenska kronor . Kulturnytts Kerstin Berggren rapporterar.

- Jag tycker att det är ett oerhört viktigt pris- ett pris som går till ny opera och till  ny balett där man tar risker. Alltså produktioner som utvecklar konstformen. Det är så viktigt och jag är jätteglad och stolt över att få  sitta i den här juryn och vara med och bestämma.

Det säger  Kjell Englund, Norrlandsoperans chef och svensk representant i den internationella operajuryn.  Och förnyelse, risktagande och samarbete över nationsgränserna - det är verkligen några av ledorden för de nya Fedora- priserna, som delas ut av den ickekommersiella organisationen med samma namn. Organisationen  bildades för ett år sen i Paris och bakom står bl a den professionella sammanslutningen av operahus och festivaler  – ”Opera Europa”- som representerar mer än 150 operakompanier och festivaler i 39 olika länder.

 - Det är en jättehög prissumma, åtminstone i konstvärlden. För dans och balett  är det 100 000 euro och för opera så är det 150 000 euro, och då är det för projekt som inte har hänt ännu, understryker  Johannes Öhman, Kungliga balettens chef och medlem av den internationella jurygruppen för dans och balett.

Och det blev alltså två vinnare i varje grupp som fick dela på pengarna. I dansgruppen gick priserna dels till ett samarbetsprojekt mellan Schweiz och Frankrike  kring en helt ny Sound of Music, och dels till en sprillans ny klassiker- Tjajkovskis ”Törnrosa” med italienska Teatro alla Scala och American Ballet i New York.

En strålande glad chef för la Scala, Alexander Pereira,  poängterade att en av utmaningarna idag är att spela de  klassiska baletterna- men gärna med ny  koreografi. Idag är det 2015 och vi måste se dem med nya ögon, poängterar Alexander Pereira.

På operasidan vann ett ovanligt italienskt operaprojekt för barn och ungdomar från bl a Teatro Sociale di Como-AsLiCo – kallat ”Milo and Maya around the world” . Och det andra priset gick till ”Private View”, en nyskapande thrilleropera från Musiktheater Transparant i belgiska Antwerpen. Kjell Englund igen:

- De båda vinnarna fyller de kriterier som är uppfyllda  med elegans,  men de har olika tyngdpunkter. En har tyngdpunkten på utbildning för barn och kommer att omfatta 150 000  barn. Det är en interaktiv opera som  kommer att spelas i flera länder. Den andra vinnaren är ett avancerat  projekt med videoteknik som vi aldrig sett förut  och med  banbrytande tankegångar om hur vi ska göra ny opera, säger Kjell Englund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".