Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dialogen i fokus när Stillheten når Helsingborg

Publicerat onsdag 21 januari 2015 kl 09.27
"Han beskriver människor med dialog"
(2:34 min)
Robert O Bredefeldt och Erik Borgeke i Lars Noréns Stillheten. Foto: David Richter/SR
1 av 2
Robert O Bredefeldt och Erik Borgeke i Lars Noréns Stillheten. Foto: David Richter/SR
Cecilia Borssen, Erik Borgeke och Robert O Bredefeldt i Stillheten
2 av 2
Cecilia Borssen, Erik Borgeke och Robert O Bredefeldt i Stillheten

När Christian Tomner sätter upp Lars Noréns Stillheten, är det sjuttonde gången han regisserar en Norén-pjäs. Den här gången är det på Helsingborgs stadsteater. Och alltid är det dialogen som är magneten som gör att han återvänder till Norén, säger Christian Tomner.

– Det absolut konkreta är att en svensk nu levande dramatiker har förmågan att beskriva människor genom dialog. jag är jätteintresserad av dialog och relationer, säger Christian Tomner.

Stillheten är sista pjäsen Norén skrev i trilogin med också Natten är dagens mor och Kaos är granne med gud, om slitningarna i en familj som driver ett hotell på landsbygden.

I den här har sonen John precis återvänt efter att ha lyckats bli publicerad som författare i Stockholm. Fortfarande känner han sig oälskad av modern och med en fader som dricker för mycket.

Det som skiljer Stillheten från de två andra pjäserna, är framförallt att relationerna har stelnat mellan personerna och att det finns en känsla av reflektion i pjäsen, säger Tomner.

– Reflektion är skillnaden. Pappan i den här pjäsen och i vår föreställning pratar inte hela tiden, utan det finns en större tystnad. De skriker inte och gapar om allt. Det är en väldig tystnad och i tystnaden så söker de varandra och de funderar på vad som hänt.

Bilden av Norén är ju att han alltid spelas så naturalistiskt, men måste man göra det?

– Det är klart att man inte måste göra det, det är bara det att han har ett sätt att skriva dialog så att det är det enda vi behöver på scenen. Man behöver inte krångla till det, det är helt fantastiskt, han lyckas få in verkligheten på scenen precis som verkligheten är. Det har inte med dekor att göra utan har att göra med människor och han beskriver det de säger precis som de faktiskt säger det. Och det är han unik med att göra, säger Christian Tomner.

Stillheten har premiär den 22 januari.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".