Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högkonjunktur för positiva nyheter

Publicerat onsdag 21 januari 2015 kl 12.41
AB:s Ehsan Fadakar: "Vad är egentligen någonting gott?"
(2:39 min)
Skärmdump av Aftonbladets nya webbsatsning Goda nyheter. Foto: SR
Skärmdump av Aftonbladets nya webbsatsning Goda nyheter. Foto: SR

Allt fler medier satsar på nyheter om vardagshjältar, glada djur och framsteg inom forskningen. Skånska veckotidningen Hallå gör bara glada reportage, DN samlar positiva nyheter under en särskild flik på webben, och Aftonbladet drog nyligen igång sajten Goda nyheter. Jesper Enbom, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet, tror att fler positiva nyheter behövs.

– Om de här nyheterna är inbäddade i övrigt material så får vi ju läsa en bredd av olika händelser. I det här fallet finns det ju en risk att det bara blir feel good-nyheter som blir lästa. Och att många människor stänger ute sånt som vore bra för dem att känna till. Ska vi ha en samhällsdiskussion så krävs det ju att alla människor tar del i en bredd av nyheter så vi kan ha en gemensam diskussion i samhället. Annars så kommer den offentliga debatten sakta men säkert utarmas.

Ehsan Fadakar är chef för sociala medier på Aftonbladet och en av personerna bakom tidningens nya sajt Goda nyheter. Han tycker att fler positiva nyheter behövs.

– Senaste igår läste jag om Hans Rosling som berättade att ebolan snart är helt utrotad i Liberia. Alla skrev ju att ebolan höll på att spridas ruint om i världen. Men hur många har nu följt upp med att de faktiskt lyckats stoppa ebolan?

Men det finns ju också grejer som kanske inte alla skulle klassa som goda nyheter. Djur på zoo kan man ju till exempel ha olika åsikter om. Hur funderar ni kring att tidningen är tydlig med vad ni uppfattar som en god nyhet?

– Det kan säkert förekomma diskussioner. Men det där är också en del i Aftonbladets värdegrund. Vad är egentligen någonting gott? Ska vi tveka inför att kalla det en god nyhet när någon hjälper en tiggare?

Jesper Enbom tycker att de flesta artiklarna på sajterna för goda nyheter är oförargliga. Den största faran enligt honom är att PR-material förklätt till nyheter kan slinka igenom, och då blir det ett stort problem för medierna att de hamnat under rubriken goda nyheter.

Att fler satsar på positiva nyheter just nu tror han beror på att vi gillar att dela sådant som gör oss glada på internet. Men det finns en risk att media överskattar så kallade lajks och delningar på nätet. Bara för att de flesta sprider en viss sorts grejer till sina vänner på sociala medier, betyder inte det att det bara är den typen av material de läser och tycker är viktigt, enligt Enbom.

– Just vad människor gillar och sprider är ju inte alltid det de tycker är absolut viktigast. Det kan vara så att de sprider det för att de sprider en bild av sig själv. Det är ju ofta så att man har en persona på nätet, säger Jesper Enbom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".