Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mattias Berg kommenterar trenden med positiva nyheter

Publicerat onsdag 21 januari 2015 kl 16.05
Mattias Berg kommenterar satsningarna på goda nyheter
(2:03 min)
Mattias Berg. Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio
Mattias Berg. Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Tidigare i dag rapporterade Kulturnytt att flera medieföretag nu sjösätter riktade satsningar på positiva nyheter. Mattias Berg kommenterar.

Med mig nu har jag Kulturnytts mediekommentator, Mattias Berg. Vad tänker du när du hör det här inslaget?

Jo, till exempel på att komikern Lars Ekborg för uppåt ett halvsekel sedan gjorde en klassisk sketch där han som nyhetsläsare bara upprepade orden ”Elände, elände”.

Och på en berömd parodi på DN:s negativa löpsedlar, som har texten: ”Allt fler faller i gråt” .

Men i takt med internets och de sociala mediernas utveckling – det som brukar kallas ”klicklogiken”  - har de goda nyheterna ökat dramatiskt. Framför allt om djur.

Men frågan är ju vad som är ”Goda nyheter”. Så nu under eftermiddagen har jag gått in på både Aftonbladets och DN:s specialsajter för det här och tycker att utbudet är relativt likartat.

Berätta – vad fanns där?

Mycket djur. På Aftonbladets Goda Nyheter till exempel om att tigerstammen ökar igen i Indien och att björnarna på zoo i Rio de Janeiro fick isglasstårta i den värmebölja som är där nu. 

På DN:s Goda Nyheter toppar man med att svenska grisar inte har antibiotikaresistenta bakterier – i motsats till de danska. Dessutom om att patrullhunden Yatzy i Härnösand nu hittat tre försvunna personer bara de senaste veckorna.

Men sedan kommer också nyheten om att svenskarna enligt en ny stor undersökning är mest positiva i Europa till invandring.

Vad säger då det här om goda nyheter?

Ja, det är lätt som journalist att göra sig lustig över sådana. För journalistikens instinkt är ju att snarare söka sig till motsatsen, det negativt avvikande.

Men i förlängningen handlar ju journalistik också om konsekvenser, mer långsiktiga effekter – och där behöver vi journalister bli bättre. Vi är ofta både först in och först ut i en historia.

Och särskilt om konsekvenserna visar sig vara positiva – eller inte riktigt passar in i bilden – tenderar vi att tona ned dem.

Så, det finns inget självändamål med goda nyheter.

Men inte med dåliga heller.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".