Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Produktplacering av marijuana allt vanligare på film och TV

Publicerat torsdag 22 januari 2015 kl 07.00
"Mina uppdragsgivare skickar mig manuset och jag ser man kan få med användning av marijuana."
(3:47 min)
Cannabisplanta. Foto: AP Photo/Nam Y. Huh/TT
Cannabisplanta. Foto: AP Photo/Nam Y. Huh/TT

Det röks marijuana som aldrig förr i amerikanska tv-serier och på film. Samtidigt pågår en omvälvande liberaliseringsvåg där fyra stater nu helt har gjort cannabis lagligt. En av de mest tongivande i rörelsen är Cheryl Shuman, som driver en egen cannabisfarm i Kalifornien och som jobbar med att produktplacera drogen i film och tv. Hon liknar situationen i USA vid en guldrush.

- Det är en guldrush som pågår. Eller en grön rush som det kallas, säger Cheryl Shuman från sitt hem i Los Angeles.

Och så kommer en lång rad obekräftade siffror som brukar slängas fram när amerikanska medier rapporterar om alla nya pengar som strömmar in till de stater som legaliserat och de företag som vill tjäna en hacka på laglig väg.

Cheryl Shuman har snabbt blivit marijuanas ansikte utåt i USA - i en artikel i The New York Times i början av månaden kallades hon "Beverly Hills cannabisdrottning".

På 80-talet började hon att produktplacera solglasögon i filmer som "När Harry mötte Sally". Sedan 2007 odlar hon själv marijuana och tar fram egna produkter. Men framför allt är hennes mission att lansera marijuana med en ny positiv image och där är film och tv oslagbart.

Tv-serier som Weeds, High maintenance, Deadbeat, men också filmkomedier som Ted, spelar marijuana mer eller mindre huvudrollen. Cheryl Shuman konstaterar att det inte är någon slump. Det är en kombination av en enorm förändring i amerikanernas syn på drogen, och ett strategiskt arbete från sådana som hon. Jobbet går ut på att placera marijuana i normala situationer, säger hon.

- Mina uppdragsgivare skickar mig manuset och jag ser var i det man kan få med användning av marijuana.

Det började med en serie som heter "Wilfred", där bland andra Elijah Wood från "Sagan om ringen" hade en roll. Producenten hade hört att Cheryl Shuman hade en odling och sa, jag behöver plantor.

- Ingen hade gjort produktplacering av marijuana i en film eller en tv-show tidigare. Så mina små älsklingar från trädgården skådespelade i pilotavsnittet av "Wilfred"

När Cheryl Shuman väl börjat prata om marijuanas fördelar är hon svår att stoppa. Argumenten att det hjälper mot alla möjliga krämpor känns igen från de röster som argumenterar för en liberalisering både i USA och här hemma i Sverige.

Men läkaren och forskaren Kai Knudsen på Sahlgrenska akademien vid Göteborgs universitet tycker att utvecklingen är oroande.

- Jag tycker att det är olyckligt. Det gäller inte bara cannabis utan andra droger som det skapas en spänning och mystik kring.

1998 gick de stora tobaksbolagen med på att upphöra med produktplacering av cigaretter, bland annat för att undvika att ungdomar börjar röka. Men än tror Kai Knudsen att det är långt kvar till filmbranschen blir av med sin romantiska syn på cannabis.

- Tobaken har vi ju lärt oss med åren hur farlig den är. Nu vet vi redan nu mer om cannabis och det kommer fler och fler studier som visar skadeverkningarna men man tycks inte riktigt ta detta till sig så det kommer kanske att dröja några decennier till.

Emma Engström, SR Kulturnytt
emma.engstrom@sverigesradio.se

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".