Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Blackhat" av Michael Mann

Publicerat torsdag 22 januari 2015 kl 13.00
Måns Hirschfeldt: "Existensiell oro och thrillermagknip"
(2:59 min)
Chris Hemsworth i "Blackhat". Foto: AP Photo/Legendary Pictures - Universal Pictures, Frank Connor/TT
Chris Hemsworth i "Blackhat". Foto: AP Photo/Legendary Pictures - Universal Pictures, Frank Connor/TT

Den amerikanska regissören Michael Mann gjorde sig påmind på 1980-talet som skaparen av TV-serien "Miami Vice" och till hans mer kända filmer hör thrillerklassikern "Heat" och cigarettbranch-visselblåsar-dramat "The Insider". Idag har Manns nya film premiär - det heter "Blackhat" och har ett högaktuellt tema - hackerattacker och dataterror. Måns Hirschfeldt recenserar.

Det har inte varit lätt att vara Mann-fan de senaste åren. Långfilmsversionen av "Miami Vice" var sövande enahanda och gansterdramat "Public Emenies" - den var ju direkt ful för att vara en film gjord av produktionsdesignens okrönte über-estet.

Men i Blackhat ser det bättre - och bekant - ut.

En grundkurs i Michael Mann-skolan är hur han jobbar med färg. Ofta olika nyanser av blått, gärna en per scen, varje detalj är planerat färglagd, men det är aldrig grällt utan mer disigt distanserat. Och så ofta natt, alltid storstad och någonstans därute väldigt många  människor på andra sidan glasrutor i självlysande spegelskyskrapor. De blinkar som elektriska stjärnor.

Hjälten är en ensam prick i allt det där arkitektoniska, tekniska och materiella. Man skulle kanske kunna tro att den här ytfixeringen hos Mann skulle vara en kritik eller en längtan till något mer naturligt, men så är det inte alls. Det här är världen som vi byggt åt oss, det är den vi har att hantera. Och hur man gör det, det är vad det handlar om hos Michael Mann. Han gillar också professionalitet - alltså återigen exakthet, detalj, ritningar, know-how.

Så vad av allt detta får vi i Blackhat?

Ja, den handlar om hackers, superhackers. En okänd sådan någonstans som saboterar kärnkraftverk och börshandel och två andra datasnillen och gamla kompisar: Dawai som kinesisk militär och Nick som sitter fängelse efter kortbedrägerier men som släpps mot villkor att han hjälper till hacka ikapp och stoppa den okände innan nästa storstöt.

Det är inte jätteengagerande story och i sig har den väl inte sååå mycket att säga om vår sköna nya värld. Men man kan ägna den första rätt långtråkiga halvan av filmen åt att fnula på det här med "världen enligt Michael Mann".

Det gillar i alla fall jag att göra, för den är i all sin ytlighet inte särskilt tittartillvänd utan kräver att vi faktiskt försöker se, och gör man det, så är belöningen riktigt thrillermagknip under andra halvan. Och lite existensiell oro faktiskt. Över att ensam må vara stark, men vad hjälper det när ingenting egentligen leder någonstans utan bara är, och att det då dessutom bara är att gilla läget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".