Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kristina Jansson - stor separatutställning Borås konstmuseum

Publicerat torsdag 29 januari 2015 kl 13.36
Kristina Jansson Borås konstmuseum
(2:48 min)
Kristina Jansson ställer ut i Borås Foto Mia Gerdin SR
1 av 2
Kristina Jansson ställer ut i Borås Foto Mia Gerdin SR
Kristina Jansson stor separatutställning i Borås Foto Mia Gerdin SR
2 av 2
Kristina Jansson stor separatutställning i Borås Foto Mia Gerdin SR

Mångtydiga bildbyggen är vad konstnären Kristina Jansson arbetar med. Hon kan utgå från skulpturer, filmklipp eller fotografier när hon målar. I helgen (24 jan) öppnades hennes första stora separatutställning på Konstmuseet i Borås där Mia Gerdin träffade henne. Det blev ett samtal om vad en målning egentligen är.

 -Det är viktigt för mig att det inte bara är "bild" utan målningen har en egen verklighet", säger Kristina Jansson.

Hon verkar oväntat lugn och samlad med tanke på att hon egentligen borde vara hemma och göra färdigt målningar som ska visas på olika utställningar i New York och Hong Kong inom kort. Men nu går vi här i Borås konstmuseum, bland hennes ofta mycket stora målningar, i en utställning som heter Spell Bound, trollbunden eller förtrollad, och namnet har med hennes arbetsmetod att göra.

 -Själva grundmaterialet som är utgångspunkten kan se väldigt olika ut för olika verk, men när jag sätter igång arbetsprocessen så accepterar jag den där förtrollningen, så målar jag mig ut ur den till andra sidan. Då ingår också att formulera någonting, en målning för mig är att formulera ett problem när jag håller på med den, säger Kristina Jansson.

Ett av konstverken utgår från ett fotocollage från inspelningen av Alfred Hitchcocks klassiska film, Fåglarna. Den bilden har hon plåtat med polaroidkamera med blixt som fräter ut mittenpartiet, och därefter har hon förstorat allt och gjort sin målning, ett slags lager på lager, som är en av hennes metoder.

 -Jag har t ex använt mig att fotografiska negativet, det motsvarar en efterbild, alltså hur ögat kan producera en efterbild när man blivit bländad av någonting. Det där har jag gjort till en parallell till trauma, besatthet eller förtrollning - vad nu trauma är. Det är något som stannar kvar som ett brännmärke på näthinnan. Det där har jag gjort för att försätta betraktaren i en situation där betraktarpositionen inte är helt trygg. Man får jobba lite också: vad är det jag ser egentligen?

Att få betraktaren medskapande är viktigt för Kristina Jansson.

I ett mörkt rum på konstmuseet hänger en bild som är självlysande. men bara en stund, sedan försvinner den. Ytterligare ett sätt för konstnären att stimulera betraktarens uppmärksamhet och säga att allt är inte alltid under vår kontroll.

Och så här beskriver hon vad en målning är:

 -För mig är det inte en bild av en händelse utan en pågående händelse. Det är inte ett utsnitt i tiden. Det är inte en bild av en plats heller, inte en illustration av en plats, utan det är en plats för mig, en målning.

Mia Gerdin

Utställningen Spell bound pågår till den 5 april på Borås konstmuseum.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".