Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Musikalrecension

"Billy Elliot" på Ny Teater i Köpenhamn

Publicerat fredag 23 januari 2015 kl 12.50
"En både rörande och berörande föreställning"
(2:39 min)
Billy Elliot
Foto:Miklos Szabo

Musikalen Billy Elliot fyller tio år. Och då passar också Det ny teater i Köpenhamn på att sätta upp den. Storyn om grabben i den strejkande gruvarbetarstaden som smygtränar balett när farsan tror att han tränar boxning, var ju först en film som kom år 2000. Och när den blev musikal så var det Elton John som gjorde musiken. David Richter har sett den.

Nog är lite av en gåta att det dröjt så länge som tio år innan succemusikalen Billy Elliot kommit upp i Köpenhamn. Det är ju en gråtmild klassisk från-botten-till- toppen-story med alla nödvändiga komponenter: fattigdom, bristande framtidstro, rå machokultur och en gnutta homofobi som ska besegras på vägen, dessutom av en knatte - en envis 12-åring! Visst kan det på pappret låta en aning emotionellt spekulativt, nästan kletigt. Men iscensättningen klarar balansgången. Framförallt för att storyn hela tiden åtföljs av en avväpnande humor och känsla av äkthet.

Det är inte Elton Johns bästa musik - musikalen har inte gett oss några hits - men den är heller inte överdrivet insmickrande och är därför effektiv i sitt berättande. Musikaliskt rör det sig brett från folkloristiska tongångar, boogie woogie till klassiskt och rena showbis-rutiner plus att man lånat lite av Tjajkovskijs Svansjön.

Koreografen och regissören Lisa Kent har visat tidigare att hon är mästare på att skapa effektfulla sceniska bilder, och det gör hon här med. Småflickornas balettdans ihop med de tunga gruvarbetarna och poliskonstaplarna i första aktens stornummer (solidarity), tycker jag t.o.m. har blivit en smula bättre än originaluppsättningens. Det är en föreställning som skiftar blixtsnabbt mellan det allvarliga och det lättsamma, i den danska iscensättning med tyngdpunkt på det senare. Men balettlärarinnans (som spelas av Julie Steincke) kamp i en till synes omöjlig miljö får ögonen att fuktas. Och med en Billy i centrum som dansas, sjungs och spelas av Carl-Emil Lohmann med en självklarhet som bara en 12-åring kan, så blir det lyckat.

Billy Elliot handlar om hur omöjliga drömmar kan bli verklighet för vissa, men också krossas för andra. De strejkande gruvarbetarna förlorar striden och tvingas tillbaka till arbetet i 80-talets hårdföra Thatcherism .

På scen blir det en både rörande och berörande föreställning.

Det ny teater har en levererat en ny knockout-show!

David Richter

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".