Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Written on skin" av George Benjamin på Kungliga Operan

Publicerat måndag 26 januari 2015 kl 06.00
Written on skin av George Benjamin på Kungl Operan
(2:55 min)
Written on skin, Kungliga operan. Bernhard Landauer - The Boy; Elin Rombo - Agnès.
Written on skin, Kungliga operan. Bernhard Landauer - The Boy; Elin Rombo - Agnès. (beskuren) Fotograf: Markus Gårder

En internationell operasuccé som omedelbart får sin premiär på Kungliga Operan i Stockholm - det är verkligen inte vanligt. Men så har också den brittiske tonsättaren George Benjamins Written on skin blivit osedvanligt hyllad. I helgen var det skandinavisk premiär...

Imponerad, men inte rörd. Inte alls. Så kan jag sammanfatta mina tankar.

Benjamins opera handlar om ett välkänt medeltida triangeldrama. En man med ung hustru bjuder in en... ja, trubadur var det då, här är det något av tatuerarpoet. Han och hustrun inleder ett hemligt förhållande, som upptäcks och hämnden är att maken dödar poeten och skär ut hans hjärta och serverar hustrun det.

Först som sist: Hovkapellet, sångarna och dirigenten Lawrence Renes gör verkligen sitt yttersta med musiken. Lyriskt när det ska vara det, kraftfullt, som nyss, när det krävs. 

Den här medeltida berättelsen, nu i en enda kort operaakt, har flera tidlösa skikt. Den visar en ung kvinnas uppvaknande och frigörelse. Den visar också hur vi vill bli sedda, ihågkomna. Konstens makt finns där också. Det historiska perspektivet - hur var vi då, hur är vi nu? Hur kan vi låta bli att ärva beteenden?

Den här rikedomen finns också i Benjamins musik. Den är närmast kammarmusikaliskt intim, men bygger på en rik orkestrering - utöver de vanliga instrumenten hör vi slagverk med stenar, glasharmonika, barockinstrumentet viola da gamba, två mandoliner. Dessutom har han skrivit musik som är lättlyssnad många gånger men bygger på en massa olika tempi som snirklar in i varandra. Men grundtempot är mycket långsamt...

De tre huvudrollerna görs av sopranen Elin Rombo, countertenoren Bernard Landauer och barytonen Jeremy Carpenter. Agnes, The boy och The protector.

Librettot är också snitsigt. Perspektiven förskjuts från ett berättande här och nu, via ett återberättande, till - och det är rätt speciellt - att tala om sig själv i tredje person. Som om jag själv skulle säga "säger recensenten", efter mina egna påståenden.

Men hela den här ymnigheten sätter krokben för engagemanget. Varje långsamt litet skeende, med sin genomtänkta analytiska överbyggnad, laddar ur skådespelet. De har redan tänkt ut allt där uppe på scenen. De behöver inte våra reaktioner, de behöver inte oss i publiken.

Per Feltzin, Kulturnytt
per.feltzin@sverigesradio.se

P2 Live Opera sände föreställningen direkt och den finns att lyssna på 30 dagar efter premiären via deras webbsida.

P2s operaprogram Bänkad med Ella ägnar sitt program den 14 februari 2015 åt föreställningen. Ella Peterssons program sänds 18.03 i P2.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".