Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Crowdfunding bakom allt fler kulturprojekt

Publicerat måndag 2 februari 2015 kl 06.00
"Det handlar inte bara om pengar utan om en dialog"
(2:40 min)
Lesbisk Pocket lyckades nyligen med insamlingen av 15000 kronor för tryckkostnaderna av två böcker.
Lesbisk Pocket lyckades nyligen med insamlingen av 15000 kronor för tryckkostnaderna av två böcker.

Att be folk skänka pengar via internet för att till exempel en teaterpjäs eller kortfilm ska kunna bli verklighet har blivit ett allt vanligare sätt att finansiera kulturprojekt. 

Ett projekt som nyss gick i hamn står förlaget "Lesbisk Pocket" för.  Emma Jonsson Sandström är en av personerna bakom förlaget.

– Vi kan välja att ge ut smalare böcker, eftersom vi inte har något krav på oss att vi ska vinna någonting på det eller tjäna stora pengar. Då kan vi satsa på att göra det vi vill och tycker är bra istället, och göra ett bra jobb med det. 

De bad om 15 000 kronor till tryckkostnaderna för två böcker som de vill ge ut. Emma Jonsson Sandström tycker att crowdfunding ger en möjlighet att inte behöva anpassa sig efter vad den breda massan vill läsa.

Crowdfunding, eller gräsrotsfinansiering som det heter på svenska, går ut på att en privatperson eller ett företag lägger upp sitt projekt på internet. Därefter kan den som är intresserad välja att gå in och stödja projektet, med en summa som de själva bestämmer.

Om projektet lyckas får stödjarna en del av projektets resultat, som en bok eller biljetter till premiären av föreställningen de tänker sätta upp. Om det inte räcker hela vägen får de som bidragit tillbaka sina pengar.

Max valentin ligger bakom hemsidan Crowdculture. Han berättar varför han tror att det går så bra för just kulturprojekt.

– Jag tror att det handlar om att man skapar communities, där publiken har en närmare relation. Det är det som gör att kultur funkar bra. För kultur är relationsskapande och handlar ofta om en berättelse, oavsett hur den är strukturerad, som vill adressera frågor av relevans för vår samtid.

Men att välja crowdfunding handlar inte bara om att få in pengar till projektet, säger Max Valentin.

– Ekonomin är absolut inte det centrala i alla fall. Det man letar efter är en dialog och försöka hitta folk som också är intresserade. Crowdfunding handlar till lika stor del om engagemangsbygge och marknadsföring som finansiella krafter.

Mest populärt bland crowdfunding är att stödja teknikprojekt. Men kulturprojekten blir fler och fler, säger Max Valentin. Det kan handla om en artist som vill få stöd till att ge ut sin nästa skiva, eller en regissör som vill förverkliga sin filmidé.

Men crowdfunding är inte, och ska inte vara, lösningen för alla projekt, tycker Emma Jonsson Sandström. Hon och de två andra bakom "Lesbisk Pocket" har andra sysslor vid sidan av förlaget och behöver därför inte gå med vinst. Men så ser det inte för alla som jobbar med kultur.

– Jag tror inte crowdfunding är den enda lösningen. Det är snarare ett komplement för små aktörer som vill göra det på samma sätt som vi gör det, där vi kan stå för mycket av arbetstiden själva. Vilket kanske inte alla konstnärer har möjlighet att göra. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".