Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Serie och nyheter i populär kommunikationsapp

Publicerat onsdag 4 februari 2015 kl 16.18
"Låter som en kul grej!"
(1:27 min)
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Den populära bildkommunikationsappen Snapchat ska börja lansera både en egenproducerad serie men också nyheter genom applikationen. CNN, Daily Mail och Yahoo! är några av aktörerna som på löpande band sänder ut korta klipp med senaste nyheterna och Sasha Spielberg, Steven Spielbergs dotter, har en egen serie som visas varje vecka. Men de nya funktionerna imponerar inte på användarna.

– Det låter onödigt, säger en flitig Snapchat-användare. 

Att snapchat är en del av ungdomars vardag är tydligt. Samtliga som jag mötte på Lindholmen här i Göteborg använde appen för att kommunicera med sina vänner. I applikationen kan användare skicka bilder eller filmer som endast kan ses i 15 sekunder efter det försvinner klippet för alltid. Och nu testar företaget bakom applikationen nya marker, bland annat genom en egen serie skriven av Sasha Spielberg.

Både reaktioner såväl som recensioner på första avsnittet som är fem minuter lång har varit negativa och intresset hos Snapchat-användarna på Lindholmen är inte stort. Att företaget nyligen började lansera korta nyhetsklipp som användarna kan ta del av är man dock desto mer positivt inställd för.

– Det låter som en kul grej som jag skulle kunna ta del av för jag kollar inte på nyheter. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".