Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Moln över Sils Maria" av Olivier Assayas

Publicerat fredag 6 februari 2015 kl 06.00
Emma Engström om "Moln över Sils Maria"
(3:22 min)
Juliette Binoche och Kristen Stewart som den kända skådespelaren och hennes assistent.
Juliette Binoche och Kristen Stewart som den kända skådespelaren och hennes assistent. Bild: Triart

"Moln över Sils Maria" är en av flera filmer på biorepertoaren just nu som handlar om hur det är att åldras i underhållningsbranschen. Den franske regissören Olivier Assayas har gjort ett drama om kändiskulturens krav på ungdom och genomslagskraft. Och här står kvinnorna i centrum.

Där står kulturkvinnan och tornar upp sig över de schweiziska alperna. Hon heter Maria och upptäcktes som helt ung skådespelare av en mycket äldre manlig dramatiker och regissör. Tillsammans gjorde de succe i filmversionen av hans pjäs om en omöjlig kärleksrelation mellan en yngre och en äldre kvinna. Och givetvis var hon hans musa.

Nu 20 år senare är den store dramatikern död. Och i Olivier Assayas film står Maria och blickar ner över de dimmiga bergstopparna, och scenen är lite lik Caspar David Friedrichs klassiska romantiska målning Vandraren över dimhavet. Hon är inte längre helt ung, men fortfarande beroende av att manliga regissörer och dramatiker har en vision av henne.

En ung teaterregissör i ropet har bett Maria att spela samma pjäs på scen, men nu som den äldre kvinnan istället för den yngre. Efter mycket övertygelse tackar Maria ja. För inte heller kulturkvinnan är immun mot beröm och bekräftelse, och när hon inte längre anses som vacker vill hon vara VIKTIG. Så hon åker med sin assistent Val till dramatikerns alp-villa där de övar in rollen - läser mot varandra.

"Moln över Sils Maria" är en metaberättelse som tar utgångspunkt i en hyllad pjäs, för att behandla ämnen som åldrande, kön och klass i den internationella kultursvängen. Assayas ställer den europeiska kultureliten mot en hollywoodsk kändisunderklass, unga kvinnor som åker ut och in på rehab. De unga representeras av Kristen Stewart, som är självklar i sin roll som Marias assistent, och Chloë Grace Moretz, som spelar den unga Hollywoodskådisen som blir Marias motspelerska.

Utan hjälp av satir eller ironi förblir publiken osäker kring hur mycket Assayas och Binoche tänker på att de tillhör just det självförhärligande och privilegierade festivalfolket som filmen skildrar.

Och det blir på samma gång olidligt pretentiöst och meningsfullt och oförutsägbart.

Filmen består av två delar och en epilog och det är i del två som filmen börjar leva sitt eget liv och ställer spännande frågor kring om en kvinna någonsin kan frigöra sig från rollen som musa, för att bli ett skapande subjekt. Assayas låter berättarnivåerna smälta ihop, som när relationen mellan Maria och Val intensifieras i takt med att de spelar upp sina repliker under läsövningarna.

Är pjäsen inte bara en manlig fantasi undrar Maria. Och är i så fall inte den här filmen bara en manlig fantasi om en manlig fantasi? Det är möjligt, men Assayas blick ser och erkänner strukturerna och det är friskt vågat och hälften vunnet.

Emma Engström
emma.engström@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".