Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Olivia Bergdahl: "Efter Ekot"

Publicerat onsdag 11 februari 2015 kl 06.00
Jenny Aschenbrenner recenserar Efter Ekot av Olivia Bergdahl
(2:34 min)
Författaren Olivia Bergdahl
Foto: Helene Ringberg

Olivia Bergdahl blev redan som sjuttonåring svensk mästare i Poetry Slam och har gett ut en diktsamling Demo samt en skiva med stråkkvartetten Olivias Poesiorkester. Men nu debuterar hon som romanförfattare med Efter Ekot. Jenny Aschenbrenner har läst en relationsroman med en huvudperson som räknar sig fram genom livet.

Fanny har levt i 7 723 dagar. År 2008 anmäldes 27 263 fall av misshandel utomhus där offret varit obekant med förövaren, så kallat gatuvåld. Men Fanny, hon blir bekant med den man som ska bli hennes förövare. Sam. En radikal vänsterkille som sätter in hela världen i klasstrukturer så som hon, statitistikern, placerar in allt i siffror och procent.

De möts i öloset i Göteborgs krogliv, de ramlar in i varandra, ramlar snart vidare in i en uppslukande relation som inte har utrymme för någon annan. Inget annat än de två och radions ekosändningar i hans lilla lägenhet i Biskopsgården.

Olivia Bergdahl berättar utifrån Fannys jagposition om en ung kvinna vars sakliga syn på tillvaron lämnar många sprickor där både passion och utsatthet läcker in och pyser ut. Sams hängivna uppmärksamhet, hans ständig blick på henne, utvecklas till gränslöst kontrollbehov. Alla de vanliga tecknen på att något är snett, att han börjar förkasta hennes vänner, kontrollera var hon är och vad hon gör, tycka att hon helst bör stanna hemma, läggs fram i avvägda pusselbitar. Samtidigt som det redan från första sidan står klart att något har gått snett.

Parallellt med skildringen av hur Sams och Fannys kärlekshistoria växer fram och tar form berättas om ett efter. Om en spillra till Fanny som söker skydd hos sin mormor i huset i byn. Tröstar sig med pannbiffar och kokta potatisar som skalas vid bordet.

Det finns en återhållsamhet i Olivia Bergdahl sätt att berätta som gör en gammal historia till det nya trauma som det är för varje enskild människa som råkar ut för det. Hennes sätt att använda Sams eviga politiska agiterande och Fannys sifferexcersis som torra pauser från känslorna, ekosändningarna som absurda avbrott i tvåsamhetsdestruktiviteten, är välgörande för berättelsen. Det ger också liv och gestalt åt ett ungt kärlekspar på väg ner i något svart.

Men det håller också en distans, är på gränsen till att bli ett grepp som lägger sig i vägen.

Fint då att få landa med Fanny vid mormors köksbord. Där behövs till sist inga siffror. Där finns en älskad gammal hand, så lik Fannys egen.

Jenny Aschenbrenner

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".