Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Främlingen" i Skärholmen

Publicerat måndag 16 februari 2015 kl 14.59
Främlingen i Skärholmen förblindad av solen
(2:05 min)
Jonas Nilsson i Främlingen. Foto: Markus Gårder
Jonas Nilsson i Främlingen. Foto: Markus Gårder

Albert Camus klassiska roman ”Främlingen” från 1942 går mot en ny vår – på teaterscenerna! I helgen hade Jonas Nilssons dramatisering av Jan Stolpes översättning premiär på Stockholms stadsteaters scen i Skärholmen och senare i vår kommer ytterligare en variant på Göteborgs stadsteater. I Skärholmen stod också Jonas Nilsson ensam på scen och Maria Edström såg genrepet av ”Främlingen.”

”Främlingen” och ”Albert Camus” står det i brandgula versaler, över och under spelplatsen; en stor fyrkant fylld med sand. Och Jonas Nilssons Mersault står där i lika solgul skjorta och en liten smal svart slips och svarta byxor.

Solen, sanden, havet i Medelhavets Alger – Camus närmast ikonografiska ingredienser ur romanen bildar infrastrukturen för Nilssons monolog där han liksom spelar alla roller själv. Och han gör det med en lite bisarr humor, med en snabb och tillgänglig publikkontakt. Vi gillar Mersault, han framstår inte som ett monster utan som en lite udda kille som mest är lite osäker på hur man ska bete sig. Min enda invändning här är Nilssons bruk av olika dialekter för de olika rollgestalterna, det blir lite konstigt – ursäkta, man pratar inte göteborgska i Alger, där bryter han den här mediterriana illusionen som föreställningen annars så skickligt vidmakthåller.

Men ett allvarligare problem är det en väldigt konventionell läsning av Camus, en 50-tals-läsning om en filosofisk anti-hjälte. Att Mersault faktiskt skjuter en namnlös arab och vad det sen för med sig måste på något vis problematiseras och adresseras i en föreställning som dessutom spelas i Stockholmsförorten Skärholmen. Hela det historiska algeriska dilemmat finns hos Camus men måste på nåt vis ta ett slags form idag. I dag finns det tex ungdomar i Paris förorter, ofta med algeriska rötter som militant kallar sig ”les indignés” – som de infödda utan samma rättigheter som fransmännen kallades i Algeriet på Camus tid.

Så ”Främlingen” i Skärholmen blir en välgjord föreställning men den verkar precis som Mersault ha förblindats av att ha den heta solen i ögonen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".