Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare närmar sig hitlåtarnas hemlighet

Publicerat fredag 20 februari 2015 kl 07.00
"Upprepning av vissa ord eller refrängen ökar chanserna"
(2:52 min)
Artisten Pharrell Williams i sin omtalade hatt under en spelning i Kalifornien tidigare i år. Foto: Chris Pizzello/TT.
Artisten Pharrell Williams i sin omtalade hatt under en spelning i Kalifornien tidigare i år. Foto: Chris Pizzello/TT.

Hitar har fler upprepningar än låtar som inte lyckas lika bra. Det visar aktuell amerikansk-italiensk forskning där de har gått igenom den viktiga Billboardlistan som speglar musikförsäljningen i USA.

- Well we didn't find The Answer but probably we found one of the possible answers.

"Vi har troligen funnit ett av de möjliga svaren", säger professor Andrea Ordanini på Bocconiuniversitetet i Milano, för det finns fortfarande ingen som helt och hållet kan förklara varför en låt blir en hitlåt, men ett av låtarnas gemensamma drag är upprepning. Det har Ordanini och hans forskarkolleger på Bocconiuniversitetet och på University of southern California i Los Angeles funnit i ett projekt där de studerar hur vi konsumerar musik.

De har gått igenom samtliga drygt 1000 låtar som legat etta på Billboardlistan sedan starten 1958 och fram till och med 2012 och jämfört dessa med drygt 1400 låtar som under samma period aldrig tog sig över 90:e plats, och det som var vanligare i hitlåtarna än i de andra var upprepning av vissa ord och refränger, berättar Ordanini:

- We found with some regularities that more repetitive songs that contain a chorus that are repeated more times and songs whos lyrics contain words that are repeated more times have a greater chance to have a success.

Jag kommer omedelbart att tänka på låten "Happy" med Pharell Williams som blev en världshit ifjol. I låten upprepas ordet "happy" av en bakgrundskör ett 50-tal gånger och Williams uppmaning "clap along", alltså att klappa med, upprepas ett 20-tal gånger, men

Ordanini tror inte att det någonsin kommer att gå att förklara varför vissa låtar slår och andra inte. Det är ju inte bara en fråga om vilken musik som spelas utan också i vems öron den slutligen landar, och det individuella valet beror på många saker, säger han:

- Because on the individual level the number of choices are several.

Mer om hitlåtens mysterium hörs i programmet Interplay i P1 imorgon lördag förmiddag kl 1045.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".