Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Ett av den digitala tidens första offer"

Publicerat fredag 20 februari 2015 kl 09.52
"Presstödet en av de absolut hetaste mediepolitiska frågorna just nu"
(2:04 min)
Mattias Berg. Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio
Mattias Berg. Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Trots att de flesta kommersiella medier har svårt att få ordning på de digitala intäkterna, var det ändå decennier sedan de stora tidningsnedläggningarnas tid. Det säger Kulturnytts mediekommentator Mattias Berg efter nyheten att tidningen Dagbladet i Sundsvall läggs ned.

Ännu en lokal medieröst tystnar norr om Uppsala. Och man skulle faktiskt kunna säga att det här är ett av det digitala medielandskapets första konkreta offer.

För trots att det har varit oerhört svårt för tidningarna att få ordning på intäkterna i den digitala ekonomin, och trots ett stort antal nedskärningar av personalen under senare år och stängningar av lokalredaktioner, så är det väldigt ovanligt att tidningar faktiskt läggs ned. Det var ett antal mindre tidningar som lades ned för ungefär 10 år sedan – men det var egentligen före den ordentliga digitala omställningen.

Och de stora dagstidningsnedläggningarna i vår moderna historia är väl först Stockholms-Tidningen på 60-talet, Handelstidningen i Göteborg på 70-talet och Arbetet i Malmö kring millennieskiftet.

Beslutet att lägga ned tidningen Dagbladet i Sundsvall handlar inte heller enbart om det som alla kommersiella medier brottas med nu – alltså hur man ska kunna få in lika mycket intäkter i en digital ekonomi, alltså både från läsare och annonsörer.

Enligt ägaren Mittmedias VD har Dagbladet också varit väldigt beroende av presstödet. Och när det då kom förändrade presstödsregler, där tidningarna behövde vara mer finansierade av prenumerationer, så klarade tidningen inte det.

Och presstödet, som är en av de absolut hetaste mediepolitiska frågorna just nu, är verkligen en nyckel. I grunden handlar den om hur vi överhuvudtaget ska kunna finansiera innehåll. För det kostar minst lika mycket att framställa kvalitativ digital journalistik som analog – bara distributionen som blir billigare.

Den frågan kommer att bli helt avgörande framöver. Både i regeringens kommande mediepolitik och hela det nya digitala landskapet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".