Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fotografer tolkar spelvärldar

Publicerat fredag 20 mars 2015 kl 08.32
"Jag använder mig av samma formspråk som utanför spelet"
(2:26 min)
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games
1 av 3
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games
2 av 3
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games
3 av 3
En av Linus Johanssons bilder ur Grand Theft Auto 5 Foto: Rockstar Games

I takt med att grafiken i tv-och datorspelen blivit alltmer realistiska har fotografer blivit mer intresserade av att utforska fotokonsten inne i spelvärlden. En som blivit uppmärksammad för sina bilder, i hans fall från actionspelet Grand Theft Auto 5, är Linus Johansson.

Karaktären som Linus styr i den fiktiva staden Los Santos råkar avfyra sitt vapen vid fel tillfälle, just när han ställt upp sin bil på en bakgård för att ta en bild. Och eftersom vi befinner oss i de slumkvarteren i den fiktiva staden Los Santos, så dröjer det inte länge innan Linus blir beskjuten och är att avbryta sitt fotograferande för att fly till en lugnare plats.

Linus Johansson har fotat länge utanför spelvärlden, både professionellt och som hobby.
Han är en del av en framväxande scen som rör sig inne i spelen, men gör något eget genom att lyfta bilder från spelen och använda sin egen estetik. I Linus fall rör det sig om ödsliga landskap i, ofta skymningsljus. En fridsam bild föreställer en tom strand där man kan ana en människa med hund långt borta i bakgrunden. Tanken på våldsamma rån och biljakter, som spelet kretsar kring, är långt borta.

- Jag försöker applicera mitt formspråk utanför spelet även när jag fotar i spelet. Så man ser stora likheter i hur jag komponerar, ljussätter och så vidare.

Tidiagre har enskilda konstnärer visat bilder från spelvärldar på gallerier - men de numera inbyggda tekniska möjligheterna att dela med sig av bilder har skapat nya forum för spelfotografer.

Linus Johansson har blivit uppmärksammad på en sajt som intervjuar de bästa GTA-fotograferna, och det är på nätet som spelfotokonsten har frodats hittills, och där man ser hur olika fotogenrer från verkligheten tar sig in spelvärlden, krigsskildringar till exempel. Times Magazine skickade till och med in en riktig krigsfotograf in i postapokalyptiska The Last of Us. Men ny teknik ställer nya frågor: Vem är egentligen konstnären: 3d-animatörerna som skapat världen, eller spelfotografen som tolkar den?

– Jag kan ju inte gå in på ett galleri och fota ett konstverk och kalla det mitt, säger Linus Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".