Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Änglar och örfilar på konstmässan Supermarket

Publicerat fredag 17 april 2015 kl 06.30
"Pesten kan komma var som helst."
(2:35 min)
Mahmoud Dayoub hos All Art Now (detalj). Foto:SR
1 av 3
Mahmoud Dayoub hos All Art Now (detalj). Foto:SR
Lanfranco Acetis tvållåda. Foto: SR
2 av 3
Lanfranco Acetis tvållåda. Foto: SR
Muhammed Ali
3 av 3
En tuschteckning av Muhammad Ali, som Kulturnytts recensent fastnar för.

För tredje året i rad anordnas en "konstvecka" i Stockholm - Stockholm Art Week - med flera konstmässor och en uppsjö av sidoaktiviteter. Auktionshusen visar upp utbudet på vårens moderna auktioner och gallerierna håller kvällsöppet och bjuder in till VIP-visningar. Det enskilt största evenemanget, sett till antalet medverkande, är Supermarket: den internationella mässan för konstnärsdrivna gallerier som tidigare höll hus i Kulturhuset men som nu flyttat till Telefonplan i Midsommarkransen, söder om city. Här kan man se konst och möta konstnärer från stora delar av världen. Kulturnytts Mårten Arndtzén gav sig in i vimlet.

– En aktör ska stå här och för 500€ får man ge honom en örfil.

Lanfranco Aceti förklarar hur den antika tvållådan mitt på golvet i hans monter ska användas i helgen. För 500 euro får besökarna rätten att drämma till, och ett fint kvitto på köpet. För säkerhets skull kommer Lanfranco själv att demonstrera sin "vara" ibland.

– Då och då går jag förbi och - puah! Jag är väldigt nyfiken på hur folk kommer att reagera, skrattar Lanfranco Aceti.

Även på en mässa som Supermarket, full av eldsjälar och idealister, får man ta i lite för att synas i bruset. Men inte utan en konstnärlig baktanke, förstås. Gärna från vänster. Lanfranco Aceti, som är från Italien men ställer ut hos Istanbulgalleriet Museum of Contemporary Cuts, ger mig ett litet föredrag om kapitalismens kris och tror att många kommer att känna igen sig i hans performance.

– Min upplevelse är att vi får mindre och mindre, och får ta emot fler och fler örfilar.

Ett annat sätt att fånga besökarnas uppmärksamhet är att göra en vacker och stilren monter - som Damaskusgalleriet All Art Now, där Abir Boukhari sammanställt en utställning med specialgjorda verk som alla tar sin utgångspunkt i Albert Camus klassiska roman Pesten, som metafor för det som händer i Syrien idag, berättar Abir.

– Pesten kan komma var som helst. Idag finns den i mitt land, i morgon kanske någon annanstans.

Jag fastnar för en tuschteckning av Muhammad Ali, med ett myller av små bevingade varelser hopklumpade med varandra och liksom stadda i förvandling - varelser mitt emellan änglar och bakterier. Teckningen är en sorts dagbok, berättar Abir, där Muhammad Ali försöker fånga vad ett krig gör med en, inombords.

Som de andra verken i hennes utställning är den svartvit. Också ett resultat av "pesten": till och med färgerna är borta.

– Med allt det här vi är med om... Jag kan inte se något ljus längre, säger Abir Boukhari.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".