Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Son of heaven - Osadas terrakottaarméopera

Publicerat måndag 20 juli 2015 kl 06.00
Son of Heaven av Moto Osada på VadstenaAkademien
(3:58 min)
Son of Heaven" i Bröllpssalen på Vadstena slott. Foto: Markus Gårder
Marika Feinsilber har gjort scenografi och kostym i "Son of Heaven" i Bröllpssalen på Vadstena slott. Foto: Markus Gårder

En ny opera om terrakottaarméns skapare - det kunde man se i Vadstena i helgen. Det är den japanske tonsättaren Moto Osada som återigen får en urpremiär uppsatt på VadstenaAkademien. 2008 gjorde han stor succé med Four nights of dream. Hans nya opera heter Son of heaven och spelas i Bröllopssalen på Vadstena Slott.

Åldrandet och evigheten, det handlar om det. Den frågan sysselsätter ju de flesta av oss. Vissa kan bygga en terrakottaarmé för att leva vidare, andra.... ja...

Det börjar stilla, knappt hörbart och vi ser bara sex vita kistor på scenen. Ur var och en av dem kliver De odödliga upp, klassiska kinesiska gestalter, som till exempel: Narren, Krigaren, Magikern. De är klädda traditionellt med åtdragna håruppsättningar och i varsin klar skarp färg.

De här kistorna reser man sen upp och de blir då rörliga snurrbara skåp med inåtvända spegeldörrar. De här sex kvinnliga sångarna med sina skåp är med oss hela tiden och blir som kommentatorer, likt det grekiska dramats kör.

Marika Feinsilber är scenograf och kostymör - hon gör det så skenbart enkelt, så dramatiskt rätt.

Det gäller också för hela Osadas opera. Precis som hans förra känns den här helt och hållet färdig. Han har fullständig kraft och kontroll över sina verktyg. David Björkman leder en kammarorkester med en säregen stram klang, där bland annat synth och elgitarr hörs bland stråkar och blås.

Men det är inte den dramatiska och historiska berättelsen om Qindynastins sista tid man vill berätta om. Man poängterar åldrandet, arvet, evigheten mer än maktbalansen i staten. Vi ser den enormt tunga förtvivlan som drabbar en när man till sist förstår sin dödlighet. För att kunna gestalta det krävs en sångare som har vidden, vreden och vacker ton... och det har den erfarne Jakob Högström som gästar sommarakademien med sin baryton.

Regissören Nils Spangenberg har tillsammans med rörelseregissören Clara Svärd verkligen personregisserat och till och med de sex odödliga får sina speciella särdrag.

Två funderingar har jag. Man sjunger på engelska och har den engelska texten projicerad på väggen. Att man inte har en svensk översättning tycker jag är snobbigt.

Sedan tycker jag att Osada oftare borde gå upp i tempo för att få fram mera dramatisk livfullhet.

Men - likafullt. Kungliga operan i Stockholm har sagt att man ska presentera en ny modern opera varje år i framtiden. Beställ en direkt av Moto Osada.

VadstenaAkademien utbildar unga sångare, musiker och övrig kreativ personal. De får delvis samarbeta med rutinerade människor, dirigenten brukar t ex alltid vara ett proffs. David Björkman dirigerar Osadas musik. I år är regissören dessutom VadstenaAkademiens VD och konstnärlige ledare Nils Spangenberg. Verken som de spelar är antingen nya beställda eller gamla musikarkeologiska fynd från arkiven.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".