Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fågelman och varulvar i jätteverk

Publicerat torsdag 19 november 2015 kl 12.00
"Det är gjort i moduler för att det skulle kunna komma ur min ateljé"
(2:49 min)
foto David Richter
1 av 3
foto David Richter
bild
2 av 3
Foto David Richter
bild
3 av 3
David Altmejd Foto David Richter

Konstmuseet Louisiana i Danmark startar en ny utställnings-serie, där man lägger hela krutet på ett enda konstverk åt gången.

Först ut är kanadensaren David Altmejd med sitt gigantiska verk The flux and the Puddle.


50 kvadratmeter stort och flera meter hög glaskub, innehållande alltifrån modeller av mänskliga huvuden till varulvar, allt jag tidigare gjort skulle med säger han själv.

– Min ide var att integrera allt som jag någonsin gjort som skulptör. Det inkluderar alla karaktärer som jag har arbetat med som till exempel varulven, fågelmannen och bodybuildern.

Det har krävts en av Louisianas större hallar för att rymma verket. Som en jättekub i glas står den där nu, i sin tur uppbyggd av mindre montrar. Innanför glaset, kan man bland annat se delar av människor, djur, varulvar och andra figurer. Det ser lite ut som om man plockat isär anatomiska modeller och hängt upp dem. Om att till synes avhuggna huvuden kanske kan förefalla lite makabert, säger han att verk innehåller allt, även det makabra. Det hela är uppbyggt för att processas av åskådaren. Jag som konstnär berättar inget, säger han. Verket är så komplext att det berättar själv, säger David Altmejd. Däremot finns det en poäng i att han kombinerat det mjuka organiska i form av kroppsdelar med det kliniska plexiglaset.

– Jag är intresserad av spänning för att jag tror att det genererar energi. Precis som i ett batteri finns det en positiv och en negativ sida. Det makabra i kombination med något som kontrasterar som till exempel någon förförande kraft och något vackert, då uppstår en form av vibration.

Det är ett väldigt stort verk, men det är skapat i moduler, var det medvetet?

- Jag bygger i moduler för att det måste kunna komma ut ur min ateljé, och ateljén har den dörrkarm som bara tillåter en viss storlek. Så det det finns en praktisk aspekt.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".