Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Samhällsekonomi utforskas på Profilteatern och Dramalabbet

Publicerat onsdag 18 november 2015 kl 06.00
Marknaden som skogbrand eller svekfull date
(2:35 min)
Lina Hognert, Titi Pencheff, Linda Kunze, Tobias Morin. Foto: Andreas
1 av 2
Lina Hognert, Titi Pencheff, Linda Kunze, Tobias Morin. Foto: Andreas
Anna-Karin Håkansson. Foto: Emanuel Schütt.
2 av 2
Anna-Karin Håkansson. Foto: Emanuel Schütt.

Profilteatern i Umeå är just nu på turné med sin föreställning ”Ursäkta, skulle ni kunna svälta lite tystare, vi försöker faktiskt skapa lite ekonomisk tillväxt här borta” där ensemblen och regissören Nora Nilsson bearbetat Liv Strömqvists och Sara Granérs manus. Och i helgen var det ur-premiär på Dramalabbet i Stockholm där Astrid Menasanch Tobieson regisserat sin nya pjäs med en lika lång titel: ”I landet som aldrig brann brinner nu träden”. Båda föreställningarna handlar om samhällsekonomi, kriser och hållbarhet – på två helt olika vis tycker Maria Edström som har sett båda.

 

Hos Profilteatern möts vi av fyra blåklädda skådespelare som tumlar runt i ett vitt skummigt, dunigt hav. Allt är lätt, blått och underbart och alla är så glada och positiva. Inte minst Linda Kuntzes så himla anställningsbara eller tillfälligt anställda – allt funkar - tom hennes njurar fungerar optimalt för dagens flexibla arbetsmarknad! Och föreställningen är bäst när manusskrivarna Strömqvist och Granérs serietidningsskarpa snabba absurditeter får råda, tex som när ekonominyheterna pratar rappakalja eller när nördiga medelklassungar hånfullt retar sina tuffa arbetarklasskamrater att de är de kommer minsann regera till slut!

Lite betänksammare blir jag när det blir allvarsamt, tex när en ny ekonomisk ordning efterlyses eftersom de finns så mycket onödiga grejor. Problemet är att jag gärna skulle vilja ha en sån där grönsaksmojäng att göra zucchinispagetti med som Tobias Morins unge man ondgör sig över - för mig visas snarare planekonomins svårighet.

Ändå välkomnar jag verkligen att den unga teatern bryr sig om samhället, ekonomin och arbetslivet – för vem annars gör man det? Och när Profilteaterns eminenta ensemble vågar vara rolig, grov och tillspetsad – då är det mitt i prick!

På Dramalabbet är rör vi oss i ett helt annat slags sceniskt landskap, här har Astrid Menasanch Tobieson skrivit en monolog, en poetisk saga om en skogbrand och en skogsvaktare, känsligt spelad av Anna-Karin Håkansson. Och skogen, branden handlar ju egentligen om någonting annat, en kris, ett ekonomi som satts i brand och driver folk från hus och hem. Menasanch Tobieson kan verkligen skriva laddad och levande dramatisk text som gestaltar snarare än undervisar. Och ändå lyckas hon få in Milton Friedman i föreställningen som på ren orwellska får säja ”frihet är frihet”.

Numera är ju bilden av markanden som ett naturfenomen närmast legio. Så - som en rasande brand på Dramalabbet eller som hos Profilteatern - en svekfull date.

”Jag sålde ut och privatiserade allt men marknaden ringde ändå inte.”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".