Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Musiklivet i Göteborg skildras i ny utställning

Publicerat tisdag 17 november 2015 kl 08.00
Emma Engström: "Demokratiskt om Göteborgs musikscen"
(2:36 min)
 Stadsmuseets utställning  "Musiklivet Göteborg".Foto: Karin Jansson/Sveriges Radio
Stadsmuseets utställning "Musiklivet Göteborg".Foto: Karin Jansson/Sveriges Radio

I en ny utställning ringar Göteborgs stadsmuseum in 60 år av den lokala populärmusiken, en musik som i perioder varit en angelägenhet för hela Sverige.

Kulturnytts Emma Engström har sett utställningen "Musiklivet Göteborg 1955-2018".

Det kunde inte börja mer effektfullt. Vid ingången till utställningen sitter en högst levande publik med minst 40 par ögon fästade på mig, som om jag vore en popstjärna på väg upp på scen.

Men det är så klart inte mig museibesökarna stirrar på, utan på Leila K och 50 andra Göteborgsartisters musikvideor som rullar på stora skärmar över trappuppgången. Så placerar utställningens första rum besökaren rakt in i musikstaden Göteborg: som en spegel där publiken får syn på sig själv.

Inför utställningen fick Stadsmuseet ta hjälp av göteborgarna eftersom mycket saknades i samlingarna. Som tur är slipper vi tusen gamla konsertbiljetter och annan trist memorabilia.

Det är bilder, korta texter och så naturligtvis musiken själv som mejslar fram en bild av ett musikliv som på på ett sätt har kört ett eget race oberoende av vad som händer i resten av landet, på ett annat gjord djupa avtryck i svensk musikhistoria genom att vara grogrund för några av Sveriges största exporter. Som göteborgssoundets At the gates.

Att berätta om 60 år av musikliv tvingar en utställningsproducent att förhålla sig till frågor som: Vad har försvunnit från det allmänna medvetandet och hur gör man med hierarkierna som gör att vissa artister och viss sorts musik anses mer värdefulla än andra?

Stadsmuseet har kompenserat de kunskapsluckor som finns kring kvinnliga artister genom att göra djupintervjuer, och de kan man bland annat läsa om i utställningskatalogen.
Och det märks även i rummet att man velat bryta ner hierarkierna. För den som väntar sig ett helt rum med Håkan Hellström eller Ace of base får istället en demokratisk, och tyvärr också rätt plottrig, guidning bland myllret av röster ur så gott som alla populärmusikaliska genrer.

Då är utställningen sämre på att synliggöra de där hierarkierna: marknadskrafterna, klassbakgrunden och mer idéhistoriska kopplingar mellan samhälle och musik.

Några pusselbitar får vi i det mest intressanta rummet: där ett brett spektra av stans musiker på skärmar pratar om till exempel jämställdhet och hur klubblivet har påverkat musikscenen. Först här blir tankarna som skapar och omger musiken kött och blod. Intervjuerna påminner om att ett musikliv är så mycket mer än den enskilde musikern och mötet med publiken.

Utställningen kommer att vara öppen till början av 2018.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".