Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

En symfoni omöjlig att stänga av

Publicerat onsdag 18 november 2015 kl 09.01
Johan Korssell recenserar Allan Pettersson
(2:52 min)
Allan Pettersson. Foto: TT Bildbyrå
Allan Pettersson. Foto: TT Bildbyrå

Allan Petterssons 13:e symfoni från 1976 har fått rykte om sig att vara en av tonsättarens mest svårtillgängliga skapelser. Det har inte avskräckt Norrköpings symfoniorkester och dirigenten Christian Lindberg från att spela in den och det är den första helt svenska inspelningen av denna symfoni. Johan Korssell har lyssnat.

Allan Petterssons trettonde symfoni har varit otursförföljd , i alla fall utifrån en svensk horisont. Den uruppfördes i Norge 1978, och först hösten 2014 fick den sin svenska premiär i Norrköping.

Petterssons symfonier kan framstå som provocerande mörka skapelser, den 13:e är inget undantag. Huruvida man upplever Pettersson som ett språkrör för universellt lidande eller som en lipsill är i mycket en smaksak. Skoningslöst klingar det i alla fall, men ibland skimrar också strimmor av plötsligt ljus i hans symfonier.

I den stora 13:e symfonin är det svårare att höra de oaser av ljus och tröst som kompletterar Petterssons förtvivlan i andra symfonier. Här finns inte detta spel mellan kontraster. Möjligen navigerar Alun Francis på en tidigare CPO-inspelning fram en tydligare arkitektur i den 66 minuter långa symfonin.
Samtidigt har Christian Lindberg en överlägsen orkester till sitt förfogande och som i tidigare installationer i den här serien visar de att de faktiskt kan spela Allan.

Allan Pettersson växte upp i fattigdom och misär på Södermalm, i Sofia församling i Stockholm på 10- och 20-talen. Det är dessa smärtsamma erfarenheter som är själva nyckeln till förståelsen av hans symfonier. Konstmusikaliska inlagor i Petterssons klasskamp.
"Jag är ingen tonsättare, jag är en ropandes röst i öknen som hotar att dränkas i tidsbullret." sa Pettersson.

Hans emotionella kompromisslöshet har aldrig känts mer bittert påtaglig än i den nya inspelningen av 13:e symfonin med Norrköpings symfoniorkester under ledning av Christian Lindberg.

Genom detta skärande, upprörda tonspråk infinner sig trots allt till sist något upphöjt, bortom de bedövande trötthetssymptom som hotar koncentrationen någonstans i mitten av symfonin. När man faktiskt bara vill stänga av! Men i den här tolkningen, på sådan mästerlig nivå blir det just omöjligt att stänga av. Pettersson behåller sitt grepp, vare sig vi vill eller inte.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".