Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

La Bohème av Puccini på Kungliga Operan i Stockholm

Publicerat onsdag 25 november 2015 kl 06.00
Per Feltzin: "José Cura smickrar vår fåfänga."
(2:32 min)
Daniel Johansson (August Strindberg/Rodolfo); Yana Kleyn (Mimì) Fotograf: Emma Svensson
Puccinis La Bohème på Kungliga operan. Daniel Johansson (August Strindberg/Rodolfo); Yana Kleyn (Mimì) Fotograf: Emma Svensson

Franska takåsar har bytts ut till vindskupor i Gamla Stan i Stockholm och där hittar vi både Strindberg, Munch, Kirkegaard och Grieg. Så har världstenoren, men också regissören, José Cura tolkat Puccinis "La Bohème" när den i helgen hade premiär på Kungliga Operan i Stockholm.

Det är klart att det smickrar vår fåfänga att den argentinske världsstjärnan Cura kommer hit och ser Sverige i Puccinis outslitliga opera. Det är som en förälskelse - han ser oss och på scenen ställer han upp August och Edward och de går till Röda Rummet på Berns och festligheterna på torget sker på julmarknaden i Gamla stan. Munchs tavlor visas i fonden.

Cura har alltså gjort allt - regi, scenografi, kostym, ljus och mask och i början är förvandlingen kittlande och flera smålustigheter lockar till småskratt.

Men... sen ställer sig de här verkliga, kända och privatlivsdissekerade personerna i vägen för berättelsen om bohemerna. Jag tänker mer på om deras agerande är i enlighet med det vi känner till om dem, än på vilken sorglig och känslig kärlekshistoria det här är.

Kvar blir då en bra, men rätt konventionell uppsättning.

Tenoren Daniel Johansson som August Rodolfo Strindberg har en fin glansighet på höjden, men en grumlighet i mellanregistret. Sopranen Yana Kleyn som Mimi har en fin känslighet i sin sopran, men forcerar ibland och får då ett lätt besvärande vibrato.

Musikaliskt är det utmärkt under ledning av italienaren Daniele Callegari - han vågar ofta stanna upp och vänta in för att på så sätt ladda kommande scener, skapa förväntan. Det är skönt att jag där i orkesterspelet kan få lämna julmarknaden.

Operan direktsändes i grannkanalen P2 - Opera i P2 - och finns för efterlyssning i 30 dagar efter premiären.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".