Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brittiska biografkedjor säger nej tack till religiös reklam

Publicerat söndag 22 november 2015 kl 16.35

Den brittiska kyrkan säger sig vara "häpen" över att några av Storbritanniens största biografkedjor vägrar visa en reklamfilm med "Fader vår" i samband med premiären av "Star wars: The force awakens".

Digital Cinema Media, som står för 80 procent av annonseringen på de brittiska biografkedjorna, säger i ett uttalande att företaget har en policy om att inte godkänna politisk eller religiös marknadsföring då det kan orsaka anstöt.
- Biografernas beslut gör oss häpna. "Fader vår" bes av miljarder människor världen över varje dag. På ett sätt är beslutet löjligt, men med tanke på att de insisterar på det gör det saken obehaglig eftersom de inskränker yttrandefriheten, säger biskop Arun Arora, kommunikationschef på The Church of England.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".