Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Syrisk konstnär i Haparanda bearbetar flykten i sitt måleri

Publicerat måndag 30 november 2015 kl 06.00
Möt konstnären Rawaa Khiyachi
(2:26 min)
Rawaa Khiyachi med målningen av båtflykten i rummet på flyktingförläggningen i Haparanda. Foto Helene Alm.
1 av 2
Rawaa Khiyachi med målningen av båtflykten i rummet på flyktingförläggningen i Haparanda. Foto Helene Alm.
Rawaa Khiyachi med en av nattmålningarna på flyktingförläggningen. Foto Helene Alm.
2 av 2
Rawaa Khiyachi med en av nattmålningarna på flyktingförläggningen. Foto Helene Alm.

I Haparanda har konstnären Rawaa Khiyachi som flytt från kriget i Syrien fått möjlighet att måla med hjälp av kommunens kulturchef. Hon har bland annat fått låna ett rum på Folkets Hus i Haparanda och just nu är hon upptagen med att bearbeta flykten i sitt måleri. 

Smakprov ur kulturreportaget Nålsögat - kulturmöten på gränsen

Rawaa gillar inte att prata om sina målningar, men berättar om den blå målningen som handlar om flykten över havet från Turkiet till Grekland. Det är ett tätt virrvarr av rör, slangar, armar, ögon, huvuden som vrids och vänds. Hopslingrade som en sorts stor boll eller ett moln ovan fören på en gummibåt.

-Det här ska spegla paniken när vi flydde med båten, spegla att man en stund känner sig en del av vattnet i havet, säger Rawaa Khiyachi.

Hennes stil är surrealistisk och handlar ofta om kvinnors situation och ofrihet.

Före kriget kunde hon måla som hon ville. Men på sistone har hon fått hot från extrema islamister om att hon måste sluta måla surrealistiskt och så mycket naket.

-Jag var otroligt rädd så fort nån sa nåt, det var ju då det skedde halshuggningar också. Enligt dom här extrema grupperna är det förbjudet att måla, speciellt som kvinna. Sen berodde det också på att jag inte bär traditionella kläder, jag har inte slöja på mig, säger Rawaa. Man kan inte tvinga folk att ha på sig det de inte vill.

Hon berättar att när hon var ung och började att måla vågade hon först inte bryta med traditionerna. Men surrealismen blev ett sätt att kunna bryta med kulturtraditionen, att hitta ett eget sätt att måla.

-Att måla är mitt sätt att fly från verkligheten, säger Rawaa Khiyachi. Men kanske verkligheten kommer fram medan jag målar.

Hör mer om Rawaa Khiyachi och andra kulturarbetare i Haparanda i Kulturreportaget i P1 idag kl 14.03:  ”Nålsögat – kulturmöten på gränsen mellan Haparanda och Torneå”.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".