Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stabil Rapaport i inköpt format

Publicerat torsdag 26 november 2015 kl 06.00
Emma Engström recenserar "Gåsmamman"
(2:46 min)
Alexandra Rapaport och Magnus Roosmann i serien "Gåsmamman". Bild: C More
Alexandra Rapaport och Magnus Roosmann i serien "Gåsmamman". Bild: C More

Det började 2010 med den nederländska dramathrillerserien "Penoza". Sedan gjorde amerikanerna en nyinspelning av serien, som fick heta "Red widow". Nu har det nederländska tv-formatet nått Sverige. Kulturnytts Emma Engström har sett fyra avsnitt av "Gåsmamman".

Vadå, har vi marijuanafabriker, undrar trebarnsmamman Sonja som sent omsider har fått en rundtur på en av sin mans fabriker. Hon är bestört men inte helt grön i gangsterkretsar, efter att ha vuxit upp i en familj som fått sina pengar på olaglig väg.

Vadå, är det här en svensk "Weeds" eller "Breaking bad" tänker ni nu. Alltså en serie om desperata människor som tillverkar och säljer knark mellan snoriga barnnäsor och veckohandlingar.

Ja det finns uppenbara likheter, som att Gåsmamman bygger på kontrasten mellan den skyddade medelklasstillvaron och en hotfull brottslighet. Sonja får snabbt ett svårare livspussel än de flesta flerbarnsmammor i dyra villor. Inte nog med att hon har stans samlade gangsters efter sig, var och varannan dag kommer polisen kommer på husrannsakan, och hemma krisar barnen.

Tack vare en stabil Alexandra Rapaport blir Sonjas sökande efter mördaren bitvis engagerande. Dessutom bidrar Joel Lutzow, som spelar Sonjas äldsta son, med en stringens som klår flera av de vuxna skådespelarna.

Men i övrigt kommer Gåsmamman inte i närheten av de amerikanska serierna om knark och familj. Efter fyra avsnitt är "den undre världen" inte särskilt övertygande. Det saknas minnesvärda rollfigurer och manuset lider som så ofta i svenska serier av osmart och klyschig dialog. För även om det står: "var det polisen är vi jävligt rökta" i manus måste en skådespelare få möjlighet stryka överflödiga repliker. Kanske beror det på att serien är en import från Endemol, en av de största producenterna av strömlinjeformat underhållnings-content.

Den största skillnaden mellan Gåsmamman och "Weeds" och "Breaking bad" är ändå relevansen. De serierna var sprungna ur den ekonomiska krisen som lett till en krympande amerikansk medelklass, medan inget i Gåsmamman handlar om Sverige 2015. Där det amerikanska tv-dramat värderar texten och är i konstant dialog med samtiden, står vi fortfarande och stampar i de stela tv-formatens daterade formspråk.

Gåsmamman har premiär på C More den 26 november och sänds i kanal 5 under 2016.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".