Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vattnet flödar hos Hito Steyerl

Publicerat torsdag 17 december 2015 kl 12.44
”Väder är vatten med attityd”
(2:24 min)
Hito Steyerl, Liquidity Inc. (2014). Foto konstnären och Andrew Kreps Gallery, New York.
Hito Steyerl, Liquidity Inc. (2014). Foto konstnären och Andrew Kreps Gallery, New York.

Den tyska konstnären Hito Steyerl hör numera till de mest frekventa namnen på internationella Biennaler och Documentor. Hon har gjort sig känd för tekniskt avancerade videomontage om den digitala globaliseringen, och senast kunde man ligga i bekväma strandstolar i Venedigbiennalens tyska paviljong och se en mangafilm om jakten på politiska aktivister. Just nu kan man ligga på saccosäckar i Tensta konsthall i Stockholm och se Hito Steyerls film "Liquidity Inc.". Karsten Thurfjell har varit på Tensta konsthall.

Ja, jag vet inte jag. Blev jag ett dugg klokare av det här? Eller kanske positivt förvirrad? Och spelar det någon roll för Hito Steyerl?

I "Liquidity Inc." möter man först och främst en massa vatten. Och väder. Bland alla blixtsnabbt växlande textplattor som framträder i olika bildplan urskiljer jag att ”Väder är vatten med attityd”, eller om det var ”Vatten är väder med attityd” – fast det kanske inte heller har någon betydelse i den post-digitala eran.

I alla fall så möter vi en människa, Jacob Wood, och han har en så stark story att filmskaparen mer eller mindre motvilligt väver sina bildlager kring honom.

Jacob Wood föddes i Vietnam 1974 och ingick i den stora skara hemlösa eller föräldralösa spädbarn som i Vietnamkrigets slutskede flögs till USA i Operation Babylift för att adopteras. Det gick bra för många av dem, Jacob till exempel i finansbranschen, men som många andra förlorade han sitt jobb i Lehmann Brothers-kraschen, och han fick som gammal kampsportare skola om sig till kickboxningskommentator.

Så långt är jag med, men vad förenar Jacob med vädret och havets vågor, förutom att vi människor till stor del består av vatten?

Tja, nån hint om Hito Steyerls bevekelsegrunder är inte lätt att få, det visar konsthallschefen Maria Linds försök att i katalogintervjun få något annat ur Steyerl än att hon inte minns eller vet hur eller varför hennes överhettade post-digitala hjärna fattade just dessa kreativa beslut.

Egentligen tycks filmen vara gjord som en 1900-talsmodernist målade, fast med den nutida digitala dokumentärtekniken i stället för pensel och palett.

Kanske är det lätt att gå vilse i ett utforskande av postnationella zoner, stödd av teorier kring posthumana verkligheter på så många nivåer att det helt enkelt inte finns tid och utrymme att fundera på hur det man producerar fungerar.

Vatten finns överallt på jorden, men på vissa ställen blir det mindre av det, och på andra blir det katastrofalt mer – men det visste jag nog faktiskt förut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".