Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Örebro konserthus återinvigs med anrik körsång

Publicerat torsdag 3 december 2015 kl 16.00
"Svåra stycken fick Radiokören att växa"
(3:15 min)
Radiokören under ledning av Peter Dijkstra. Foto: Arne Hyckenberg/Sveriges Radio
1 av 3
Radiokören under ledning av Peter Dijkstra. Foto: Arne Hyckenberg/Sveriges Radio
Radiokörens dirigenter genom tiderna. Foto: Berit Nygren/SR
2 av 3
Radiokörens dirigenter genom tiderna. Foto: Berit Nygren/SR
Körprofessorn Richard Sparks. Foto: Berit Nygren/SR
3 av 3
Körprofessorn Richard Sparks. Foto: Berit Nygren/SR

När örebroarna återinviger sitt konserthus i veckan blir det bland annat med sång av en kör som varit central för det som brukar kallas "det svenska körundret".

Då sjunger 90-årsfirande Radiokören tillsammans med Svenska kammarorkestern, solister och dirigenten Thomas Dausgaard, och en som kan berätta mer om körens historiska roll är den amerikanska körprofessorn Richard Sparks.

Varför hade ett litet land som Sverige så många exeptionellt bra körer? frågade sig Sparks.

Till att börja med fann han ett gäng unga tonsättare som strax före andra världskriget började träffas för att diskutera nya sätt att skriva musik. På musikhögskolan i Stockholm fick de mestadels bara lära sig det traditionellt västerländska, berättar Sparks:

- All the composition teaching was very conservative. It was very much the national romantic mode, and so those composers was very frustrated by that.

I den så kallade måndagsklubben fanns också en ung man som hette Eric Ericson som studerade till organist och som skulle bli en av världens främsta kördirigenter. Under fredsåret 1945 startade Ericson sin egen kammarkör och i början av 50-talet blev han chefsdirigent för Orphei Drängar följt av Radiokören.

Radiokören hade som inga andra körer resurser att både beställa nya verk och tid att repetera sådana, som kör på Sveriges Radio, och där samarbetade Ericson med tonsättare som Lidholm, Boulanger, Stravinskij och Hindemith, och bland beställningsverken fanns Ligetis requiem (som hörs här i inslaget).

Det sägs att Ericsons korister ofta skakade på sina huvuden när de fick nya noter i sina händer och sa att "det här inte möjligt att sjunga", men det var det, och det fick dem att växa, säger Sparks:

- They essentially learned how to be a better choir by having to do this repetoar that had really amazing demands.

Det inspirerade andra körer att ta sig an allt svårare stycken, och stycken som då ansågs vara osångbara kan idag tillhöra skickligare körers standardrepertoarer, och på den vägen är det med det svenska körundret.

I en professionell kör som Radiokören är koristernas röster så vältränade att de till exempel kan ta rena toner oavsett om de sjunger mycket starkt eller mycket svagt, konstaterar Sparks:

- Most amateur choirs can not sing with the volume of sound and yet not destort the sound, to be able to sing without volume and still sing in tune, with a really wonderful sound.

Konserten vid återinvigningen av Örebro konserthus spelas in av P2 och sänds senare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".