Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Facebook lanserar "instant articles" i Sverige

Publicerat fredag 4 december 2015 kl 16.40
Medieforskaren: "Facebook kommer ha en avgörande makt"
(3:31 min)
Facebooks Mark Zuckerberg. Foto:AP Photo/Eric Risberg
Facebooks Mark Zuckerberg. Foto:AP Photo/Eric Risberg

Upplägget ger företaget möjlighet att publicera medieinnehåll direkt i sitt flöde. Först ut med att prova tjänsten är Aftonbladet och Expressen men ytterligare ett antal stora mediehus har redan skrivit på. Vad blir konsekvenserna? Johanna Odlander på Expressen ser bara fördelar.



– Jag tror att alla vi ser att Facebook är en jätteviktig aktör även som nyhetsförmedlare numera. Det är en plats dit miljoner svenskar går för att ta del av nyheter och berättelser som berör. Då är det bra att se Facebook som en sammarbetspartner någon som kan få en att växa  och bli större.

Tidigare har medierna framförallt använt Facebook för att locka till läsning på sina egna sajter. Men med ”instant articles” behöver man inte lämna Facebook för att ta del av medieinnehållet. Redan i våras lanserades tjänsten internationellt i sammarbete med mediejättar som New York Times, Buzz Feed och The Guardian. Men intresset från de svenska mediehusen var från början svalt.

Både Aftonbladets Jan Helin och Expressens Thomas Matsson såg betydande risker med att lämna över kontroll över vilka nyheter som sprids till Facebooks algoritmer. Men där har man gjort en omprioritering.

Kulturnytt ringer upp journalistikprofessorn Christian Christensen vid Stockholms universitet. Han menar att Facebooks inflytande på mediemarknaden kommer att öka kraftigt när fler väljer att anslutna sig till tjänsten:

– Det kommer att betyda att Facebook kommer ha en ganska avgörande makt. På sätt och vis kan man säga att redaktionsfunktionen som man har just nu bland dagstidningar översförs till Facebook. Så deras makt när det gäller utvecklingen av journalistik både i Sverige och internationellt kommer att gå upp ganska markant.

 Johanna Odlander på Expressen tror att risken för att de svenska medieföretagen tappar makten över det egna innehållet är överdriven.

– Alla vi som går med nu finns redan på Facebook och är jätteaktiva. Expressen är den nyhetssajt som skapar störst engagemang på Facebook redan idag. Så vi ser ingen skillnad, vi är fortfarande ansvarig utgivare över vårt material.

Men själva nyhetsprioriteringen på Facebook, vem som ser vad och hur, den styr ni ju inte över längre?

– Om man gillar en sida på Facebook så ser man vårt material. Om någon som du är vän med på Facebook gillar vårt material så kan det dyka upp i ditt flöde också. Så det är ingen skillnad från hur vi jobbar idag.

Hur stor del av annonsintäkterna kommer gå till er i det här sammarbetet?

 – Där finns det olika sätt att välja. Facebook erbjuder antingen att de säljer annonser åt en eller så kan man sälja själv. Så där har nog olika medieföretag gått olika vägar.

Hur har ni valt att gå till väga?

– Det kan jag inte kommentera tyvärr.

 Enligt journalistikprofessor Christian Christensen är det de stora medieföretagen som har mest att tjäna på sammarbetet.

– Jag gissar att det kommer att bli ett lyft. Delvis för att man kan lägga in reklam direkt på Facebooks sida. Men den stora frågan kommer att bli vad detta får för konsekvenser för mindre dagstidningar som inte har möjligheten att lägga ut material på det här sättet? Kommer vi att se en ökning av koncentration av makt inom svenska medier?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".