Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KULTUR OCH FUNKTIONSMAKTSORDNING

Järfälla lockar elever med funktionsvariationer till akrobatikträning

Publicerat tisdag 15 december 2015 kl 06.00
"Cirkus är kanske inte det första man tänker på"
(2:40 min)
Cirkuslektion i Järfälla. Cirkusapedagogen Sofia Wålekvist ocheleverna Linnéa Flodstam och Malte Nääs Foto: Teresa Kristoffersson/Sveriges Radio
Cirkuslektion i Järfälla. Cirkusapedagogen Sofia Wålekvist och eleverna Linnéa Flodstam och Malte NääsFoto: Teresa Kristoffersson/Sveriges Radio

På kulturskolan i Järfälla har man byggt upp en cirkusverksamhet för barn med särskilda behov. Sofia Wålekvist är en av de som håller i kursen som hon själv kallar för funkis.

Länkar till fler delar i serien längst ned i artikeln

Landets kommuner och landsting har det stora ansvaret för att funktionsnedsatta kan utöva kultur på samma villkor som andra.

På kulturskolan i Järfälla har man byggt upp en cirkusverksamhet för barn med särskilda behov. Sofia Wålekvist är en av de som håller i kursen som hon själv kallar för funkis.

- Det har varit svårt att nå ut till målgruppen. Vi har varit ute på skolor och verksamheter och gjort öppna prova-på-tillfällen för att ragga elever och det har varit ganska lågt intresse.

Funkisverksamheten är resurskrävande eftersom det behövs många pedagoger på få elever. Grupperna kan inte vara för stora. Och att nå ut och få intresset för kurserna att öka har varit svårt. Men nu, fyra år efter starten, ser de äntligen ett uppsving, och satsar man lite extra så har verksamheten möjlighet att växa sig större, tror Sofia Wålekvist.

- Det finns säkerligen ett stort underlag funkiselever som vill och kan och som det skulle betyda otroligt mycket för att komma på en sådan här träning men som inte ens vet om att den finns.

Och för att nå alla de eleverna behövs mer tid, menar Sofia Wåleqvist. Kanske skulle större tjänster kunna vara en lösning föreslår hon.

I Vattmyraskolans gymnastiksal är uppvärmningen inför dagens akrobatik- och trapetsträning i full gång. Undervisningen bygger på mycket upprepning för att eleverna ska kunna känna igen varje moment. Akrobatiken är förenklad och mer lekfull.

- Det handlar om att vi fångar in dem och ger dem någonting som personer. Vi kanske blir förebilder, vänner. Att dom blir en del av en grupp.

Att man trots en del svårigheter har lyckats behålla funkisverksamheten beror enligt verksamhetsledaren Ann Blomqvist på att Kulturskolan i Järfälla har en lång erfarenhet av att väl förankra verksamhet.

- Det tar tid men när det väl etableras har vi varit så ekonomiska och strategiska så att vi har kunnat se till att det blir en långsiktighet i det.

Hon hoppas att verksamheten ska kunna stabiliseras och utvidgas. Och under nästa läsår får Kulturskolan mera pengar. Torbjörn Neiman är Kultur- och fritidsdirektör i Järfälla:

- Vi har fått mer medel tilldelade enligt budgetbeslutet för 2016 och 2017.

Vad innebär det i praktiken?

- Vi har inte detaljerna klara men vi kommer att höja ambitionen på hela området fritis- och kulturverksamet för funktionsnedsatta.

I gymnastiksalen har trapetserna hissats och Sofia Wålekvist hjälper en av eleverna att klättra upp.

-Cirkus är inte vad man tänker på. Vi är glada för att vi kan ha det här och för att vi kan erbjuda det så vi försöker hålla kvar det så långt det går, säger Sofia Wålekvist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".