Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
KULTUR OCH FUNKTIONSMAKTSORDNING

Eldsjälar viktiga för att nå ut med scenkonst för alla

Publicerat onsdag 16 december 2015 kl 06.00
Scenkonstkollektivet Melo spelar för barn med särskilda behov
(2:39 min)
Ur Melos föreställning Spåra. Bild: Ebba Theorell
1 av 2
Ur Melos föreställning Spåra. Bild: Ebba Theorell
Sara Soumah och Melina Mastrotanasi startade scenkonstkollektivet Melo för tio år sedan. Foto: Sara Soumah
2 av 2
Sara Soumah och Melina Mastrotanasi startade scenkonstkollektivet Melo för tio år sedan. Foto: Sara Soumah

Scenkonstkollektivet Melo turnerar i hela landet med sin föreställning Spåra. Med den vill gruppen öppna dörren till scenkonsten för barn med alla typer av både synliga och osynliga funktionsvariationer och särskilda behov.

Länkar till de två tidigare delarna i reportageserien finns längst ned i artikeln

– Ju mer vi spelade för barn med särskilda behov desto mer förstod vi att det här är någonting som det inte finns så mycket av. Interaktiva verk för de här barnen, där de tillåts vara som de är, och att det blir en stund för barnen, säger Melina Mastrotanasi som var med och startade kollektivet Melo som fyller tio år i år.

Bland annat får barnen i föreställningen stå nära och känna vinddraget av dans, rita av sina kroppar med krita mot väggen och också själva dansa.

Det var för fem år sedan som Melo började satsa på scenkonst för barn med särskilda behov. De ville skapa föreställningar som kunde passa varje unika publik, säger Sara Soumah, en av Melos grundare.

– Vi har en färdig ordning och så, men märker vi att det är en publikgrupp som inte klarar av vissa delar så är det lätt för oss att ändra om och göra en del längre, kortare eller hoppa över den helt.

Sara Soumah upplever att det i dag finns mer av den här typen av scenkonst än när de själva började, men fortfarande saknas kunskap och utbudet är snävt vilket hon bland annat märker av i kontakt med institutioner.

– När vi säljer en föreställning så handlar det ofta om eldsjälar i skolorna som vill köpa in och då är det ner på person-nivå.

Eldsjälar och fria grupper som de själva drar ett stort lass för att scenkonst ska bli tillgängligt för alla, menar Sara Souhma. Ytterligare en sak som tyder på att kunskap saknas är att de dansare eller skådespelare som står på scenen väldigt sällan är personer som själva har särskilda behov. Där behövs förändring menar hon.

– Det borde finnas allt, att man spelar både för den målgruppen, men även med den målgruppen.

Men på Kulturrådet är man optimistisk. Myndigheten har särskilt ansvar i frågan och jobbar på uppdrag av regeringen för att personer med funktionsvariationer ska känna sig mer delaktiga i kulturlivet. Mika Romanus, enhetschef för Konst och Kultur säger att frågan får allt större uppmärksamhet och utrymme.

– Vi ser ett ökat antal kvalitativa ansökningar på det här området, det är det tydligaste tecknet på att frågan är förankrad i kulturlivet på riktigt.

På den lilla scenen på Dansens hus i Stockholm håller Melos föreställning på att ta slut. Musiken ebbar ut, men barnen fortsätter att dansa, leka och rita. Anna Norman Ivarsson och Patrik Karolak stannar upp för att dela med sig.

– De var jättebra som spelade teater.

– Jag tyckte att den var fantastisk och att alla var helt underbara.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".