Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinesiska internetjätten Alibaba köper South China Morning Post

Publicerat onsdag 16 december 2015 kl 12.30
Journalisten Stephen Vines: "Kommer bli en tidning som ännu mer entydigt tar ställning för den kinesiska regeringen"
(1:37 min)
Ett av Hongkongs äldsta medier. Tidningen South China Morning Post. Bild: AP/TT/Vincent Yu
Ett av Hongkongs äldsta medier. Tidningen South China Morning Post. Bild: AP/TT/Vincent Yu

Ett av Kinas mäktigaste e-handelsföretag, Alibaba, köper tidningen South China Morning Post. Tidningens engelska pappersutgåva är ett av Hongkongs äldsta medier. Den tidigare brittiska kolonin Hongkong har en egen regering, men kontrolleras av Kina, och tidningsköpet har lett till oro för att yttrandefriheten i Hongkong och regionen ska minska.

- Under Alibabas ägarskap kommer det att bli en tidning som ännu mer entydigt tar ställning för kommunistpartiet och den kinesiska regeringen, säger journalisten Stephen Vines vars politiska krönika stoppades av tidningen tidigare i år.

South China Morning Post har kunnat skriva om nyheter som kinesiska medier på fastlandet har förbjudits att publicera. Till exempel innehöll den engelska nätupplagan detaljerade uppdateringar av demokratirörelsens stora protester i Hongkong sommaren 2013.

Den nya ägaren Alibaba äger Kinas viktigaste plattformar för internetbetalningar och e-handel, och tar nu över hongkongtidningen med dess kinesisk- och engelskspråkig nätupplagor och tidskrifter. Enligt Stephen Vines har South China Morning Post på ledarplats brukat ta ställning för etablissemanget, först för det brittiska kolonialstyret i Hongkong och nu för det kinesiska styret. De nuvarande ägarfamiljen från Malaysia står också nära kinesiska myndigheter. Kring tidpunkten för det kinesiska maktövertagandet i Hongkong 1997 framstod tidningen som mera oberoende.

- Jag tror att det främst berodde på att de inte riktigt visste inte vartåt de skulle luta för att behaga den nya regimen, säger Stephen Vines, som fortsätter att skriva för tidningen om ekonomi.

Kritiken mot det kinesiska köpet av hongkongtidningen bemöts idag i tidningens egna kinesiska nätupplaga intressant nog med ett långt citat direkt ut den kinesiska kommunistpartitrogna Global Times som slår fast att: "Alibabas köp innebär en naturlig del av företagets diversifiering" och att hongkongtidningen "aldrig stått i stark motsättning till regeringen på fastlandet".

Men enligt journalisten Francis Moriarty som arbetat för Hongkongs Radio och -TV, kan Alibabas köp av South China Morning Post ses som en del av en kinesisk mediaoffensiv.

- Det handlar om att Kina riktar sig mot utlandet, säger Frances Moriarty, som förväntar sig att South China Morning Post i framtiden kommer att likna till exempel den engelskspråkiga kanal som den kinesiska statstelevisionen CCTV redan startat i USA.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".