Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Årskrönika: Ett starkt men trasigt spelår

Publicerat tisdag 5 januari 2016 kl 08.13
Kalle Kovács och Dev Karnal Fridén om spelåret 2015
(4:30 min)
Satoru Iwata. Foto: Koji Sasahara/TT
1 av 8
Vi minns Satoru Iwata från hans sista år på Nintendo. Han lämnar efter sig stora skor att fylla. Foto: Koji Sasahara/TT
Unravel. Yarny. Ett tv-spel i västerbottnisk miljö. Foto: Pressbild
2 av 8
Svenska "Unravel" med urgulliga garndockan Yarny som nystar upp problem. Foto: Pressbild
Sam Barlows "Her Story"Foto: pressbild
3 av 8
Sam Barlows Full Motion Video-spel "Her Story" var påhittigare än de flesta i år. Trollband med en enda skådespelare och i princip en enda spelutvecklare. Foto: pressbild
Nina Freemans "Cibele" Foto: pressbild
4 av 8
Nina Freemans utforskande av sina egna tonårs truliga förälskelse, "Cibele". Foto: pressbild
Screenshot of Lara Croft in the video game, 'Rise of the Tomb Raider.' Foto: Crystal Dynamics via AP/TT.
5 av 8
Lara Croft i Rise of the Tomb Raider, ett av årets största äventyr. Foto: Crystal Dynamics via AP/TT.
Bolaget bakom Candy Crush Saga, King, börsnoterades våren förra året. Foto: Sveriges Radio.
6 av 8
Bolaget bakom Candy Crush Saga, King, såldes till Activision för 50 miljarder kronor. 2015. Foto: Sveriges Radio.
Just Cause 3
7 av 8
Just Cause 3 var ett av årets svenska stora spel. Ett som också kunde tjänat på lite mer tid för att stryka bort de värsta tekniska buggarna.
Star wars battlefront Foto: pressbild
8 av 8
Star Wars: Battlefront var ett av årets mest omtalade spelreleaser, till råga på allt också svenskt. Foto: pressbild

Spelåret 2015 har varit ett händelserikt sådan. Både de stora kioskvältarspelen och de mindre indiespelen levererade. Kalle Kovács och Dev Karnal Fridén ser tillbaka på spelåret som gått. 

Kulturnytts årskrönikor. Här hittar ni alla tidigare inslag

Kalle Kovács – Det vore en överdrift att säga att spelbranschen haft ett par oroliga år inför 2015. Men det har också bekräftats från flera viktiga aktörer i år att många företag stått inför ett vägskäl där spelarna och pengarna befunnit sig på olika sidor. Mobilbranschen är ständigt växande och debatter om huruvida spelkonsoler som vi känner till dem har en framtid har funnits där. Och visst släppte Nintendo bomben att de nu fokuserar lite närmare på just mobilmarknaden, men  någonting har ändå hänt - inte bara har tonen, åtminstone tillfälligt, varit mer positiv inför spelen - utvecklare har också övergett mobilbranschen för att återigen skapa större spel till konsoler.

Dev Karnal Fridén – Spelåret kommer dock, kanske främst, kommas ihåg för den omtyckta Nintendo VD:n Satoru Iwatas bortgång. Iwata såg sig i första hand som en spelälskare och i andra hand som affärsman. Mer än lovligt folkkär var han och blir ihågkommen bäst ett citatet, fritt översatt: “På mitt visitkort är jag VD, när jag tänker efter är jag utvecklare. Men i hjärtat är jag en person som själv älskar att spela”. Satoru Iwata lämnar bakom sig ett företag som nu måste tänka om. Det kommande året kommer på många sätt bli både utmanande och spännande för Nintendo.

Kalle – 2015 kommer också att kommas ihåg för de svenska framgångarna. Det svenska spelundret har under de senaste åren resulterat i flera prisbelönade spel. Sverige spelar idag en avgörande roll på den globala spelmarknaden, vilket – förutom rekordförsäljningen av Candy Crush-utvecklaren King,  blev extra tydligt när såväl Star Wars: Battlefront, Just Cause 3, Battlefield: Hardline och Need For Speed hade svenskflagg vajande på sig. Frågan är dock om inte Umeå-basserade Coldwood med Martin Sahlin i spetsen stal showen från storfösarna. Den röda garndockan Jarny lyckades charma spelvärlden under uppvisningsveckan i Los Angeles. En märkbart tagen Martin Sahlin kunde bara stå där och överväldigas av ovationerna.

Dev – 2015 tillät för mer intima historier av alla slag: Spel som egenutvecklade Cibele av Nina Freeman. Nina har gjort till sitt signum att själv göra spelnoveller, som utforskar tonårskänslor och sexualitet. I Cibele, hennes största “novell” hittils, är det den självupplevda första förälskelsen på internet som står i fokus. Hon lyckas köpa sig stor kreativ frihet för något nytt - utan att nödvändigtvis ta till, för spel, traditionella grepp inom fantasy och sci-fi.

Kalle –  Allting var dock inte guld och gröna skogar. Sanningen är faktiskt den att spel inte känts så trasiga som de gjort i år på väldigt länge. Värst av allt är att vi under 2015 fick uppleva spel, som inte ens gick att spela. Och det är bekymrande, tycker jag, att se på acceptansen hos många spelare och få, men ändå allt för många fall, speljournalister.  Spel som Fallout 4, Just Cause 3, Batman: Arkham Knight, Tony Hawk’s Pro Skater 5 borde inte fått släppas i den skick de var i vid lanseringen.

Dev – Bäst i år tycker jag var restaureringen av en 90-talsklassiker, för evigt soliga bil-och-palmer-idyllen Out Run 3D, stod för årets bärbara semester. Men årets mest minnesvärda upplevelse vände ut-och-in på kronologiskt berättande: "Her Story" vars hela upplägg var att låta dig granska gryniga VHS-sekvenser från ett polisförhör - för att nysta fram sanningen i en ouppklarad mordgåta. Tidlöst och, faktiskt, helt unikt.

Kalle – En uppsjö av nya spel står redo att välkomna det nya spelåret och nästa år vid det här laget kommer vi att ha en ny konsol från Nintendo att prata om. Från i år tar jag dock med mig de starka äventyren och snabba och knivskarpa bilspelen.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".