Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Årskrönika Medier: I kristallkulans töcken

Publicerat måndag 5 januari 2015 kl 12.09
Mattias Berg om medieåret 2015
(3:58 min)
Foto: Leif R Jansson/TT
Foto: Leif R Jansson/TT

Det gångna året har på medieområdet handlat mycket om utredningar och profetior. Mattias Berg försöker tolka tecknen i tiden.

Förra året avslutade jag min medieårskrönika med en liten lättköpt profetia. Om att den amerikanska succépodden Serial snart skulle få svenska efterföljare.

Så blev det också.

Och det var ju roligt att få rätt, för en gångs skull. Annars är det svårt att spå om framtiden. Men 2015 blev ändå profetiornas år. Fullt av spekulationer och utredningar. Hotbilder, motbilder.

*

Länge sågs dagstidningen som både samtiden och framtiden. Sedan förvandlades den plötsligt till historia. Åtminstone av profeterna, som under 2000-talet tävlat om att dödförklara i varje fall papperstidningen.

Men i ett av de mest anmärkningsvärda grävjobben 2015 visade tidskriften Scoop att de 100 största privata tidningsägarna fortsatt att tjäna stora pengar.

Under det senaste decenniet – då journalistvarsel, sammanslagningar och nedläggningar avlöst varandra – har den svenska dagspressen gått med sammanlagt 16 miljarder kronor plus.

I november kom så årets viktigaste profetia. den omsusade Medieutredningen. Och även den handlade mycket om ekonomi. Genom tanken på det nya bredare ”mediestödet”, som ska ersätta det traditionella presstödet och inte bara ska gå till tidningar, drogs också public service på allvar in i debatten.

Debatten hördes tydligt i Almedalen. Och fortsatte under hösten till exempel på Expressens kultursidor, i en artikelserie med vinjetten ”Servicehuset”. De stora privata medieaktörerna tillsatte också en egen utredningskommission som särskilt skulle skärskåda public service.

Och precis innan årets slut kom så den verkliga mediebomben. Aftonbladets chefredaktör och VD Jan Helin, själva galjonsfiguren för den kommersiella mediemarknaden, tog då plötsligt steget över till public service.

Kanske är det ännu ett tecken i tiden, någon sorts profetia. Kanske inte.

Det enda vi vet är att framtiden sällan blir som vi tror – vilket den här gången får bli min egen lilla profetia.


 

 

 

 

 

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".