Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Teaterårskrönika: Hela havet stormar på landets chefstolar

Publicerat måndag 28 december 2015 kl 07.27
Maria Edström: Teaterårskrönika 2015
(5:07 min)
Hans Sandquist, Albin Grenholm i "Äldreomsorgen i Kågedalen"Foto: KlaraG
1 av 4
Hans Sandquist, Albin Grenholm i "Äldreomsorgen i Kågedalen"Foto: KlaraG
Oldoz Javidi, Maria Salah, Bianca Traum i "Vitsvit" Foto: Sra P Borgström
2 av 4
Oldoz Javidi, Maria Salah, Bianca Traum i "Vitsvit" Foto: Sra P Borgström
Åsa Persson i "Tigern" Foto: Urban Jörén
3 av 4
Åsa Persson i "Tigern" Foto: Urban Jörén
Ensemblen i "Vinterresa" Foto: David Skoog
4 av 4
Ensemblen i "Vinterresa" Foto: David Skoog

Så har turen kommit till att summera teateråret som gått och där 2015 har dominerats av chefsbyten på landets teatrar: Eirik Stubö till Dramaten, Anna Takanen till Stockholms stadsteater, Pontus Stenshäll till Göteborgs stadsteater, Anna Novovic har slutat på Helsingborgs stadsteater där Kajsa Giertz ska börja - för att nämna några alla byten och nytillsättningar. Kulturnytts teaterkritiker Maria Edström följer dessa avgående och nya chefer i hasorna.

Kulturnytts årskrönikor. Här hittar ni alla inslag

 

 På Dramaten inledde en före detta fd Dramaten-chef -  Staffan Valdemar Holm året med att sätta upp Roland Schimmelpfennigs ”Vintersolstånd” där en gammal nazist dyker upp som en hemsökelse i en pjäs specialskriven för den svenska nationalscenen, där också Mattias Andersson är aktuell med sin ”Idioten” efter Dostojevskij med gestaltning av bästa Andersson-märke med reservation för några plakat-monologer på slutet. Att ingen har lockat Mattias Andersson från Backa teater i Göteborg förvånar men Anna Takanen som slutade med succén ”Fosterlandet” på stadsteatern där har också hjälpt till att sätta Göteborg på teaterkartan med exempelvis Emil Graffmans uppsättningar, nu i år med Ibsens ”Hedda Gabler”, intelligent och illusionslöst. Nya chefen Pontus Stenshäll slutade på sin gamla teater moment i Gubbängen med flaggan i topp; hans ”I väntan på Godot” av Beckett var en existentiell fullträff!

 Uppsala stadsteater har rykte om sig att spela mycket debatt-och dokumentärteater men avgående Linus Tunström har också låtit regissörer som Sunil Munchi ta plats, hans uppsättning av Theresia Walters ”Diktatorsfruar” var brutalbra och Munchi ger alltid äldre kvinnliga skådespelare, här Gunilla Röör och Chatarina Larsson plats och utrymme. Tunström ska också sätta upp ”Kung Lear” med Marie Göranzon i rollen som kungen nu i vår, så stilen hålls in i det sista.

Helsingborgs stadsteater hade en panghöst: serbiska Anja Suša satte upp Tadeusz Slobodzianek ”Vår klass” med kollektiv nerv och gav Teater Galeasens legendariska uppsättning en rejäl utmaning och Melanie Mederlind regisserade med fingertoppskänsla Sverigepremiären av ”Vinterresa” av Elfriede Jelinek  - samma pjäs ska sättas upp på just Teater Galeasen i vår. På Galeasen har man under hösten spelat ”Konsten att falla” av Sara Stridsberg i regi av Richard Günther, här är Ingela Olsson och Monica Stenbäck helt fantastiska precis som de var i ”Prinsessdramer” med samma regissör en gång i tiden när Jelinek fick Nobelpriset. Den pjäsen har dessutom råkat i blåsväder i Polen – den polske kulturministern ville stoppa uppsättning som skulle innehålla naket och hotade dessutom reportern som ville skriva om det hela.

Frihet att uttrycka sig fritt på scenen alltså - och i år fick Giron Sámi Théather – Samiska teatern i Kiruna en nya chef; Åsa Simma och bjöd dessutom på nyskrivet ”Reaktor” av Kenneth Haetta, ett nyanserat och problematiserande kammarspel om att vara same, på olika vis, i en dystopisk framtid. På Unga Klara i Stockholm har också Farnaz Arbabi satt sin tydliga prägel som konstnärlig ledare – pjäsen ”X” om rasismens historia för en ung publik – en föreställning som gått som tåget och så ”Vitsvit” av Athena Farrokhzad – tre skådespelare på scen i en poetisk kör av röster om migration, språk och makt. Farrokhzad själv bröt ett tabu när hon i social medier gick ut och kritiserade kritiken och efterlyste nya kritiker med erfarenheter av föreställningens teman. Här finns nog en poäng att göra – Unga Klara under Suzanne Ostens ledning bars faktiskt då i sent 1970-tal fram av en ny generation kritiker.

 Två nya teatrar sett dagens ljus under 2015: Jupither & Josephsson Theatre Company där regissören Sofia Jupither satt upp ”Tigern” av rumänska Gianina Carbunariu – en helt underbart flippad och lekfull föreställning om främlingen i Europa med skådespelare från hela landet och en turnéplan också landet runt. Och så har Erik Holmström från TUR-teatern i Stockholm startat Malmö Dockteater vars första uppsättning ”Funktionell dumhet” bygger på Roland Paulsens bok ”Vi bara lyder” – en debattbok spelad av gråa pappdockor som så vackert och sorgligt ringar in vårt samhällsklimat.

Och apropå dramatiserade böcker som det varit så mycket tal om och apropå TUR-teatern, årets bok på scenen är Nils Polettis dramatisering och uppsättning av Nikanor Terantologens ”Äldreomsorgen i Kågedalen” är nere i mörkret i vårt kollektivt omedvetna och draggar. Subversiv är bara förnamnet, och den som vill veta varför den där nazisten dök upp hos Schimmepfennig på Dramaten i januari – får ett slags svar nu i december hos Morfar och Pyret under den kalla klara västerbottniska himlen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".