Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Årskrönika: En ängel svävar över konståret 2015

Publicerat onsdag 30 december 2015 kl 06.00
Cecilia Blomberg om konståret 2015
(4:00 min)
Angelus Novus av Paul Klee 1920 Foto: Public Domain
1 av 6
Angelus Novus av Paul Klee 1920 Foto: Public Domain
Kusama med pumpa Foto: © Yayoi Kusama, Courtesy Ota Fine Art; Victoria Miro Gallery; David Zwirner, KUSAMA enterprise
2 av 6
Kusama med pumpa Foto: © Yayoi Kusama, Courtesy Ota Fine Art; Victoria Miro Gallery; David Zwirner, KUSAMA enterprise
Together 2005 av Louise Bourgeois Foto: Christopher Burke
3 av 6
Together 2005 av Louise Bourgeois Foto: Christopher Burke
Demonstrationsteckning i Rirkrit Tirvanijas verk Foto:Cecilia Blomberg/SR
4 av 6
Demonstrationsteckning i Rirkrit Tirvanijas verk Foto:Cecilia Blomberg/SR
Modern Konst: Den afrikanske vildens rötter III 2012-2015 Foto/Konstnär: Meleko Mokgosi
5 av 6
Modern Konst: Den afrikanske vildens rötter III 2012-2015 Foto/Konstnär: Meleko Mokgosi
Vertigo Sea co John Akomfrah/ Smoking Dogs Films
6 av 6
Vertigo Sea co John Akomfrah/ Smoking Dogs Films

Kulturnytt fortsätter att sammanfatta året som gått och turen har kommit till konsten. Cecilia Blomberg lyfter fram en målning som kan hjälpa oss förstå vår egen tid bättre.

Kulturnytts årskrönikor. Här hittar ni alla inslag

För att välja en målning som fått särskild betydelse under 2015 måste jag gå tillbaka nästan 100 år i tiden. Det handlar om Angelus Novus av Paul Klee. Målad 1920 strax efter första världskrigets slut. Tolkad av den tyske filosofen Walter Benjamin 1940 då nästa världskrig börjat.

Det är en bild av en ängel med uppspärrade ögon och med vingarna utbredda. Med ryggen mot framtiden. För att stå emot den storm som väller fram och som kallas utveckling, så gäller det att blicka bakåt, rädda det förflutna i en tid då världen faller samman, menade Benjamin.

Angelus Novus var utgångspunkten för årets Venedigbiennal. Den som gjordes av curatorn Okwui Enwezor och som hette All världens framtider. Där en del av själva grundidén var att just blicka bakåt mot historien för att se och förstå samtiden bättre. Lyfta fram konstnärer som lyckats gifta ihop ett politiskt engagemang med experimenterande med form och innehåll.

Med Angelus Novus i bagaget kan man möta många av de utställningsidéer som cirklat runt under året. Efter Babel på Moderna Museet, Like A Prayer på Magasin III och inte minst Göteborgs Internationella Konstbiennal GIBCA som öppnade i september. A Story within a story. Återigen handlade det om historieskrivning bortom de kända allfartsvägarna. För det blir en annan historia om man flyttar centrum till Alger. Då på 60-talet var det navet för en stor del av världens frihetsrörelser. Alltifrån sydafrikanska ANC till Svarta Pantrarna i USA höll till där. Och på barrikaderna var så många av ledarna poeter. Och vad säger det om upproren och om konsten?

Om den politiska konsten för några år sen frossade i timmar av knapphändigt redigerade filmade dokumentära intervjuer för att bryta sig loss ur nyhetsrapporteringens nedklippta och vinklade logik. Så är det idag just ett nytt sätt att läsa historien på som är i fokus. Tack för det. Även om många konstverk fortfarande kräver mycket tid för att verkligen förstås, så ger det också mer av kunskap och analys.

Men 2015 var också två av de stora kvinnliga konstnärskapen i vår tid i fokus. På Moderna Museet visades en stor utställning med Louise Bourgeois och på Louisiana en ännu mer omfattande presentation av Yuyai Kusama. Två egensinniga konstnärer som utgått från sig själva. Benhårt. De har inte tummat en millimeter på det. De har banat väg för att de här subjektiva erfarenheterna får ta plats på de stora muséerna och gjorde det när de passerat 70. Kusama är förresten fortfarande aktiv, Louise Bourgeois däremot är död. Bara genom val av material och ämnen skakade de om konstvärlden och är som två stora framgångsindustrier som älskas både av publiken och proffsen.

Och till avdelningen framgångsindustrier inom konstvärlden måste också Olafur Eliasson läggas till. Hans Verklighetsmaskiner tar oss med in i det nya året. Passa på och se dem om ni har vägarna förbi Skeppsholmen i Stockholm. Och om ni råkar passera Umeå gör då ett stopp på Bildmuseet och se John Akomfrahs mäktiga epos Vertigo Sea, om naturen, migration, slaveri, skönhet och brutalitet.



Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".