Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Årskrönika: Ett ovanligt nytt och fräscht opera- och musikalår

Publicerat torsdag 31 december 2015 kl 06.00
Kulturnytts årskrönika om musikal- och operaåret 2015 med Per Feltzin
(4:52 min)
Riddar Blåskäggs borg, Katarina Giotas - foto: Mats Bäcker
Riddar Blåskäggs borg, Katarina Giotas - foto: Mats Bäcker

Inte bara de gamla klassikerna konstaterar Per Feltzin när han summerar sina intryck av opera- och musikalåret 2015.

Kulturnytts årskrönikor. Här hittar ni alla tidigare inslag

Det har varit ovanligt nytt - så kan man säga kort och gott. Ovanligt många nya musikaler och operor - både svenska urpremiärer och utländska verk som får sina första svenska uppsättningar. Kul!

När det gäller musikdramatik så ska ett bra år balansera skickligt mellan det publika och det okända, mellan klassiker som Cabaret och Figaros bröllop och nya verk som Parade och A flowering tree. Det har vi verkligen fått i år - operahusen och privatteatrarna har faktiskt ansträngt sig för att bjuda in till både flärd och allvar. På Malmö- och Göteborgsoperan har man steppat och dansat läckert till Irving Berlin- och Gershwinmusik. På Wermland Opera i Karlstad har man både visat rasism i Parade och utflippad skrattmusikal i En gentlemans handbok i kärlek & mord.

Ett operaår med bara Wagner, Verdi, Mozart, Puccini och Strauss är ett förlorat år - när ska det nya någonsin få utrymme när de fem dominanterna tar all plats?

Därför var det roligt att se att alla de tre stora husen i de stora städer under våren spelade Sverigepremiärer av moderna verk: Kvartett av Luca Francesconi i Malmö, A flowering tree av John Adams i Göteborg och Written on skin av George Benjamin i Stockholm.

Dessutom gjorde två av våra mest framträdande svenska operatonsättare nya operor - båda modigt nog rakt in i det välkända. Mats Larsson Gothe skrev Jussi Björling-operan Silverfågeln för Vattnäs lada utanför Mora och Hans Gefors förvandlade Hitchcockfilmen Notorius på Göteborgsoperan. Av de här fem har jag sett fyra och är väl inte helt övertygad om styrkan hos dem - men det spelar ärligt talat inte stor roll. Husen och tonsättarna måste våga och få chansen. Först scenen hör och ser man kvaliteter man kan arbeta vidare med.

De fyra föreställningar jag mest tänker tillbaka på 2015 är Vadstena-Akademiens urpremiär på Moto Osada kinesiska lekfulla opera om åldrandet hos en kejsare i Son of Heaven.

Den galna, överlastade, charmiga och visuella Faust i Gasklockan - Gothes Faust i regi av Peter Oskarson på Folkteatern i Gävleborg. En allkonstpremiär i iskall vinter med facklor.

De här båda poängterade mycket just det visuella - tack för det!

Musikaliskt var det dirigenten Marc Minkowskis ledning i Mozarts Figaros bröllop på Drottningholm som var min guldklimp.

Här hörde vi en dirigent som dramatiserar en tonsättares redan genialiska verk ytterligare. Stråkarnas mörka toner var djupare än vanligt - hans olika tempi mera varierade. Minkowski återkommer i sommar med Don Giovanni.

Men fullt ut i allt blev det på Göteborgsoperan när regissören David Radok satte samman två svårspelade moderna enaktare till en fantastisk helhet: Bartoks Riddar Blåskäggs borg och Schönbergs Erwartung. Teater - musik - allvar - skönhet.

I ljudklippet hörs Jenny Norén i Parade på Wermland Opera och Anders Lorentzson och Katarina Giotas ur Göteborgsoperans Bartok-Schönbergföreställning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".