Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Smart bokslut av Goldin+Senneby

Publicerat tisdag 16 februari 2016 kl 13.02
"Provocerande? Jovars. Men relevant också"
(3:29 min)
Ek, Tensta Konsthall. Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.
1 av 5
Ek, Tensta Konsthall. Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.
3:e AP-fondens foajé. Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.
2 av 5
3:e AP-fondens foajé. Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.
August Nordenskiölds alkemiska ugn, 3:e AP-fonden. Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.
3 av 5
August Nordenskiölds alkemiska ugn, 3:e AP-fonden. Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.
Klädkollektionen Anders Reuterswärd (2016). Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.
4 av 5
Klädkollektionen Anders Reuterswärd (2016). Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.
Banca Rotta, Handelshögskolan. Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.
5 av 5
Banca Rotta, Handelshögskolan. Foto: Mårten Arndtzén/Sveriges Radio.

Goldin+Senneby kallar sig en svensk konstnärsduo som ställt ut flitigt runtom i världen, bland annat på biennalerna i Bukarest, Istanbul och Sao Paolo. Det centrala motivet i deras konst är, något förenklat, pengar. Nu sammanfattar de 10 års arbete i retrospektiven "Standardlängden av ett mirakel" som visas på ett halvdussin olika platser i Stockholm. Kulturnytts Mårten Arndtzén har följt pengarna.

I mars 2010 klubbades ett lite ovanligt konstverk på Christie's auktionshus i London. Verket var helt och hållet idébaserat, och bestod i rätten att förekomma som bifigur i en framtida roman av Goldin+Senneby. En slags option alltså, på "odödlighet" i den litterära fiktiones universum, som ropades hem för 5625 pund.

Konceptkonsten, som både det här verket och hela Goldin och Sennebys konstnärskap utgår ifrån, besjälades en gång i världen av en vilja att befria konsten från pengarnas makt. Idéer går ju inte att köpa och sälja, väl?

I dag vet vi bättre. And if You can't beat them, join them.

De mest intressanta delarna av den här retrospektiven är nog de som "dockat" på några av finansvärldens institutioner, i Stockholm. Tredje AP-fondens och Finansinspektionens verksamheter är direkt relevanta för de verk Goldin och Senneby installerat där, och på Handelshögskolan får man ta rygg på någon med passerkort för att över huvud taget ta sig in i lokalerna.

Provocerande? Jovars. Men relevant också, då den finansiella maktens oåtkomlighet är den röda tråden i det här konstnärskapet. På Finansinspektionen - runt hörnet från börsmäklarnas favoritkrogar på Stureplan - har de installerat en egen reception i receptionen, och bakom den porten till en mörk skog; en metafor för den juridiska plats dit allt mer av världens pengar drar sig undan för att kunna verka i full frihet - "offshore".

Obeskattade, osynliga, okontrollerbara. Som idéer, ungefär.

Det handlar om det sublima, det där som är för stort och mäktigt för att skydda sig emot eller ens omfatta med tanken. I grunden samma motiv som 1800-talets romantiska målare fäste på duken, men istället för höga berg och stormiga hav - fiktiva pengars förflyttningar i cyberrymdens utmarker.

Det är såklart en utmaning, både för konstnärerna och deras publik. Och även om jag fattar poängen med lagren av fiktion-i-fiktion och de andra kongeniala greppen, så kan det bli lite mycket ibland. Lite av självändamål, av übersmart manér.

Det gäller tyvärr också retrospektivens nya titelverk, med en klädkollektion och en novell av Jonas Hassen Khemiri bland komponenterna.

Då är jag mer förtjust i det som visas på Tredje AP-fonden. Verket "Money will be like dross" - pengar kommer att vara som slagg - består av en slags manual för att tillverka kopior på en ugn från 1700-talet, designad för att framställa guld. Alkemisternas gamla dröm, ni vet, som kanske inte var helt olik de förhoppningar på aktiemarknaden som besjälade reformeringen av vårt pensionssystem, förhållandevis nyligen. Då, när ingen trodde att den där bromsen nånsin skulle behöva användas.

Men förtvivla inte. Köparen av det här verket erhåller rätten att framställa ett obegränsat antal kopior på ugnen, kopior som konstnärerna åtar sig att signera. En slags option igen, alltså: den här gången på en potentiellt ändlös avkastning, oavsett om själva ugnen funkar eller inte.

Bara Goldin+Senneby behåller - eller ökar - sitt värde på konstmarknaden, kan pensionen vara räddad.

I Stockholm visas Goldin+Sennebys retrospektiv fram till den 15 maj. Den 11 och 12 maj visas en föreställning i anslutning till utställningen på Cirkus Cirkör, i samma stad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".