Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Västerbottens museum utmanar vithetsnormen

Publicerat fredag 4 mars 2016 kl 06.40
Konstantikvarie: Det har sett ut här som på de flesta ställen i Sverige
(2:17 min)
Fyra av konstnärerna bakom The White House. Foto: Peter Öberg, Sveriges Radio.
1 av 2
Caroline Seung-Hwa Ljuus, Cecilia Germain, Sofia Hultin, Conny Karlsson Lundgren. Foto: Peter Öberg, SR.
Konstnären Sofia Hultin. Foto: Peter Öberg, Sveriges Radio.
2 av 2
Konstnären Sofia Hultin. Foto: Peter Öberg, SR.

Det finns stora luckor i det museerna skildrar. Vissa berättelser kommer aldrig fram. Det försöker Västerbottens museum ändra på med utställningen The White House.

Fem konstnärer har grävt i museets arkiv efter andra skildringar än de vi är vana vid. Sofia Hultin har sökt i arkiven efter lesbiska berättelser. Hon har inte hittat en enda tydligt lesbisk historia men har letat vidare och har valt att skildra förhållandet mellan två kvinnor som levde tillsammans i Umeå under tidigt 1900-tal, Maja Beskow och Julia Byström.

– Det finns nästan inga brev mellan dem bevarade, även om det finns jättemycket material. Så jag har byggt upp den här scenografin som ska representera deras vardagsrum. Man sitter i soffan eller i korgstolen och så får man höra var sin berättelse, om deras första lite nervösa möte på tu man hand då de dricker kaffe hemma hos Maja, säger Sofia Hultin.

Projektet The White House inleddes förra året med att Konstfrämjandet i Västerbotten sökte fem konstnärer som ville undersöka vilka vita fläckar som finns i kulturarvet för få fram en bredare bild av vad det innebär att vara svensk. Nu har de fem grävt färdigt.

Caroline Seung-Hwa Ljuus' verk handlar om adoption och hon har intervjuat 28 personer som är adopterade från Sydkorea:

– Hur det är att som icke-vit fostras in i en vithetsnorm. När en förväntas identifiera sig som vit, men ofta bli kommenterad som någon som sticker ut, berättar Caroline.

The White House kan ses som ett avstamp för Västerbottens museum - att jobba på ett annat sätt, för att historien inte bara ska skrivas av vissa grupper.

– När konstnärerna kom in för att titta på våra samlingar, och man skulle hjälpa dem att söka det de sökte, de kanske ville titta på hbtq-rörelsen eller adopterades berättelser, då såg vi att de fanns ju inte. Vi kunde i alla fall inte hitta dem. Vi måste börja jobba på ett nytt sätt. Vi måste vara mer aktiva och nå ut till folk, säger konstantikvarie Suzanne Steneberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".