Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fadern, Sonen och den Heliga Manskrisen i "Knight of Cups"

Publicerat torsdag 31 mars 2016 kl 06.00
Nina Asarnoj recenserar Terrence Malicks film Knight of Cups
(2:41 min)
Cate Blanchett som ex-frun Nancy och Christian Bale som manusförfattaren Rick i Knight of Cups.
Cate Blanchett som ex-frun Nancy och Christian Bale som manusförfattaren Rick i Knight of Cups. Foto: Melinda Sue Gordon/ Dogwood Pictures LLC.

Den amerikanske regissören Terrence Malick är bioaktuell med sin nya film "Knight of Cups". En starkt visuell berättelse om en manlig manusförfattare i kris med Christian Bale i huvudrollen. Somliga kritiker ser filmen som den avslutande delen i en delvis självbiografisk trilogi, där den Guldpalmsbelönade The Tree of Life (2011) och To the Wonder (2012) utgör del ett och två.  

Kvinnan som sitter gränsle över Christian Bale får inget riktigt svar på frågan: Gör jag dig levande igen? Hon övergår till att knäppa upp knapp för knapp i den katatoniske huvudpersonen Ricks mörkblå designerskjorta, där han ligger, passiv på rygg i sängen. 

Och hon är bara en i raden av unga strippor, fotomodeller och partypinglor som försöker få liv i denna lealösa manskropp. Någonting har hänt, oklart vad, som har försatt den här Rick i ett dvalaliknande tillstånd.

Spleen, som Baudelaire kallade åkomman, levande död, med kropp och puls och andning igång, men oförmögen att relatera till livet.

Spike Jonze gjorde en väldigt fascinerande film häromåret på ett liknande tema, "Her". Medelålders man i glasväggad lägenhet i L.A. inleder en relation med operativsystemet Samantha. Alltså, en alienerad man på verklighetsglid blir ihop med sin dator.

Men intensiteten i den artificiella förälskelsen i "Her" överstiger vida känslostyrkan i Ricks relationer.

Terrence Malick räknas annars som ett av filmhistoriens riktigt stora namn. Han regidebuterade med filmen "Badlands" 1973, en Bonnie och Clyde-historia med en magnifik ljusögd Sissy Spacek som den femtonåriga Holly. En skolflicka på dödsturné med en James Dean-liknande galning spelad av Martin Sheen. En film med ett rent magiskt bildberättande.

Hur denne djupt begåvade manusförfattare och regissör har kunnat göra en film som "Knight of Cups" är faktiskt helt obegripligt. En ström av samtidsbilder sköljer över åskådaren utan inbördes sammanhang, dokumentärliknande klipp från gator, stränder och förfallna industriområden. Och så alla dessa kvinnor.

Och någonstans i livsberättelsen finns också en död broder, en levande - men opålitlig - broder och så en demonlik fader som spökar. Här lurar en manlighetskris som pågått i generationer. 

Det finns egentligen bara några ögonblick av liv i den här filmen och det är när Cate Blanchett, exfrun, blonderat stripig och sliten, låter oss ana att det funnits ett före. En lite mänskligare tid innan den massiva mansdepressionen slog till.

Vill man vara snäll så är "Knight of Cups" en bildfilosofisk studie i kontaktlöshet, leda och modernitet, lite Fellini, lite Sorrentino, lite Wenders, men mest är det bara outhärdligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".