Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Länk-festivalen för unga skådisar växer

Publicerat torsdag 31 mars 2016 kl 07.00
"Det svåraste att spela, är när man ska vara vardaglig"
(4:23 min)
spyken teatetr
Linnea Heyden, Johanna Linde och Victoria Isaksson repeterar. Foto David Richter Foto: David Richter

För tredje gången genomförs Riksteaterns Länk-festival, där unga teaterensembler (15 - 20 år) får spela nyskrivna pjäser. Tio regionala festivaler genomförs, från vilka det sen väljs ut en handfull pjäser som får spela på en nationell festival i Stockholm.

I Skåne är det fem teaterensembler som deltar i helgen i Helsingborg.



I den tillfälliga repetitionslokalen på kulturhuset Mejeriet i Lund är det full aktivitet. Allt ska sitta tills uppvisningen i helgen på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Pjäsen, Bortom upproret av Johanna Emanuelsson, handlar om hur ett annalkande uppror påverkar människorna i ett samhälle.

Skådisarna i den här iscensättningen är 16 år gamla, och går på estet och teaterlinjen i Lund där de har teater på schemat 3 gånger i veckan.

– Min figur är väldigt peppad på uppror till en början. Hon är arg och passionerad. Men när det väl kommer till kritan, så blir hon rädd. Hon har väntat på ett uppror, men när det väl händer är det lite för mycket för henne, säger Linnea Heyden, en av skådisarna.

Vilka känslor är svårast att spela?

– Det allra svåraste att spela är när man ska vara vardaglig och neutral. Det är ganska enkel att vara något extremt. Man kan ju alla klicheer, även om man ska undvika dem. Men det är mycket lättare att vara extremt arg, extremt ledsen eller himla glad jämfört med naturlig. För då blir man lite för nära sig själv.

Länk startade egentligen av nödvändighet.

– I 20 år har jag blivit nerringd av kulturskolor som efterlyst pjäser med många tjejroller, säger projektledaren Edward Bromberg.

Många grupper har fler tjejer än killar och efter att man spelat Lysistate på höjden och tvären eller bytt kön på alla karaktärerna i Macbeth, så behövs något nytt. Till årets festival har Riksteatern beställt pjäser från fem författare, som festivaldeltagarna kan välja ur. Första året 2012 deltog 29 ensembler, i år 60 st.

– För det första så växer det, och det visar att det finns ett behov, för det andra är det flera av dem som jag har sett delta på festivalen som har nu bildat nya amatörgrupper, det finns tex en i Västerås. Jag tror att det är en kraftinjektion i teatervärlden, säger Edward Bromberg.

Men finns det inte något ofördelaktigt i att festivalen kan uppfattas som en tävling, där det väljs ut några få som får delta i Stockholm, och därmed finns det bara ett fåtal lyckliga vinnare, men många besvikna förlorare?

– Det finns inga förlorare, alla får spela på de regionala festivalerna. Några får komma upp till Stockholm och spela, men alla får komma upp och titta och delta i alla workshops och samtal som vi kommer att ha. Vi vill bara fira scenkonsten.

För Spykens teaterlärare Olivia Longo i Lund, är festivalen framförallt en möjlighet att låta sina elever få känna på allvaret, på ett sätt man aldrig kan i undervisningen.

– Det är ju aldrig skarpt läge på det sättet hemma. Här kommer vi till en ny spellokal, bara det sätter en viss anspänning, press på eleverna. Det är på Dunkers kulturhus i Helsingborg - en offentlig miljö. Och då tror jag att responsen kan bli väldigt äkta och ärlig, man kan lära sig något av det. Och sen att turnera, det kan inte jag bjuda på här, säger Olivia Longo.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".